اقتصاد مقاومتی: استراتژی ملی پیشرفت و توسعه
اقتصاد مقاومتی: استراتژی ملی پیشرفت و توسعه
دولت میتواند با استفاده از سیاستهای مالی مناسب به برطرفکردن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت اقتصاد بپردازد و در جهت رونق تولید ملی و رفع فقر و بیکاری گام بردارد. در این پژوهش با هدف تعیین اولویت سیاست مالی مبتنی بر راهبرد اقتصاد مقاومتی به بررسی سیاستهای مالی پرداخته شده و همچنین الگوهای فکری اقتصادی در ایران به منظور تعیین میزان نزدیکی آنها با راهبرد اقتصاد مقاومتی در زمینه سیاست مالی بررسی شدند. روش مطالعه در این پژوهش از نوع توصیفی - پیمایشی است. در این زمینه معیارهای عدالت اقتصادی، رشد اقتصادی، ثبات اقتصادی، درونزایی اقتصادی و مقاومت در برابر تهدیدات به عنوان شاخصهای اقتصاد مقاومتی انتخاب شدهاند؛ آنگاه با استفاده از روش تحلیل سلسلهمراتبی (AHP)، خط مشیهای منتخب از سیاست مالی به لحاظ دارابودن بیشترین تأثیر در تحقق راهبرد اقتصاد مقاومتی اولویتبندی شدهاند و به کمک روش AHP الگوهای فکری فعال در اقتصاد ایران، به لحاظ میزان نزدیکی آنها به راهبرد اقتصاد مقاومتی در زمینه سیاست مالی، رتبهبندی شدند. نتایج پژوهش نشان داد که «ایجاد نظام جامع اطلاعات اقتصادی افراد در جهت اصلاح ساختار اقتصادی و مالیاتی در کشور» دارای بیشترین اهمیت در سیاست مالیِ مبتنی بر راهبرد اقتصاد مقاومتی است و الگوی فکری «اقتصاد اسلامی» بیشترین همسویی را با راهبرد اقتصاد مقاومتی در زمینه سیاست مالی دارد.
The Government can use appropriate fiscal policy to address the Weaknesses and strengths of economy and take steps in order to achieve national production boom and eliminate poverty and unemployment. In this research by the aim of determining the priority of fiscal policy based on Moqawama Economy strategies fiscal policies were examined and also the economic intellectual pattern in Iran in order to determine their closeness to Moqawama Economy strategies were analyzed. Descriptive method is the method of this research. In these area economic justice criteria, economic growth, economic stability, economic internalization, and resistance against threats are as Moqawama Economy indicators. Then by the Analytic hierarchy process (AHP) method selected policies that have the highest impact on implementation of Moqawama Economy strategies have been ranked and active intellectual patter in Iran economy based on closeness to Moqawama economy strategies were ranked too. The results of the research showed that "the establishment of a comprehensive economic information system for improving the economic and tax structure in the country" has the most importance in a policy based on the Moqawama economy strategy, and the intellectual pattern of "Islamic economics" is the most closely aligned with the Moqawama economy strategy in fiscal policy environment.
در صورت نبود یک مفهوم مورد اتفاق درباره فساد اقتصادی که شامل مصادیقی به منظور رصد و سنجش وضعیت موجود باشد، هرگونه تلاش در جهت از بینبردن آن بیثمر خواهد بود. برای نیل به این مهم هرگونه مفهومسازی باید در چارچوب این نظامات فکری و ارزشی صورت گیرد. در پژوهش پیش رو ضمن بررسی تعاریف پرکاربرد درباره فساد اقتصادی، مشخص گردید که بیشتر این تعاریف در اقتصاد متعارف به دلیل تأثیرپذیری از مبانی نظام سرمایهداری محدود به بخش دولتی گردیده که ایرادات فراوانی بر آن وارد میباشد؛ بر این اساس با توجه به رویکرد اقتصاد نهادگرا، بهترین روش برای تببین مفهوم فساد در هر جامعه، استفاده از هنجارها و ارزشهای عرفی فرهنگیشده و نهادی آن جامعه میباشد؛ با عنایت به این مهم و با رجوع به دین نهادی که نماینده ارزشهای عرفیفرهنگی شده در سطح جامعه میباشد، مشخص گردید که در سنت شیعی مکاسب محرمه با توجه به جایگاه آن در نهادهای رسمی و غیررسمی، دقیقترین و عمیقترین معادل مفهومی برای فساد اقتصادی از منظر اسلام میباشد. همچنین با توجه به برخی از مهمترین مصادیق، شاخصی طراحی گردید که با استفاده از روش ادراک فساد در بافت پیرامون حرم رضوی سنجش شد؛ بر اساس نتایج بهدستآمده بیش از نیمی از فعالیتهای اقتصادی منطقه مبتلا به فساد اقتصادی میباشند.
Without an unanimous concept in economic corruption that involves examples to measure and observe the status quo, any try to resolving it will be unfruitful. To reach this, any conceptualization should be done under intellectual and value systems. In this research, with a review of current definitions in economic corruption, it was cleared that most of these definitions in traditional economics, because of being affected from capitalist foundations, have been subjected to public section and have several insufficiencies. Based on this and with regard to institutional economics’ approach, the best method for explaining the concept of corruption in any society is the use of norms and institutional and conventional values of that society. Regarding this and referring to institutional religion as a representative of cultural-conventional values in society, shows that in Shiite tradition, unlawful (haram) businesses, because of its’ place in formal and informal institutions, is the most accurate and deepest conceptual equivalent for economic corruption from the viewpoint of Islam. An index was also designed with attention to some of most important examples that was measured in Radavi shrine surrounding structure. Results show that more than half of the economic activities of that part are alluded with corruption.
در مورد قرارداد مرابحه این پرسش وجود دارد که آیا ماهیتش بیع است یا اینکه دیگر معاوضات نیز میتواند به صورت مرابحه منعقد شود؟ سؤال دیگر این است که آیا محدودیتی از نظر مورد مرابحه وجود دارد؟ این جستار با روشی توصیفی تحلیلی ضمن تبیین فقهی حقوقی ماهیت و قلمرو موضوعی مرابحه، مسئله را از دیدگاه مقررات ناظر به عملیات بانکی بدون ربا نیز بررسی نموده و ماهیت روابط حقوقی اعطای تسهیلات در قالب کارتهای مرابحه را تحلیل نموده است. یافته پژوهش این است که مرابحه اختصاص به بیع ندارد؛ موضوع آن نیز منحصر به اعیان نیست؛ بلکه مرابحه در مورد واگذاری منافع و خدمات نیز قابل استفاده است؛ مقررات بانکی فعلی مؤید این نتیجه است. انجام قرارداد مرابحه توسط بانک یا مؤسسه در پی صدور کارت مرابحه، از راه وکالت دارنده کارت در خرید از سوی بانک یا وکالت پذیرنده کارت در واگذاری کالاها و خدمات از سوی بانک قابل توجیه است. همچنین پیشنهاد شده که متن زیر به عنوان ماده 341 مکرر به قانون مدنی افزوده گردد: «بیع و دیگر قراردادهای معاوضی ممکن است به روش مرابحه منعقد شود؛ روش مرابحه عبارت است از اینکه دارنده یک حق مالی قابل واگذاری ـ اعیان، منافع، خدمات ـ، ضمن آگاهنمودن متقاضی حق، نسبت به سرمایه و هزینههایی که برای بهدستآوردن حق مصروف نموده، با افزودن مبلغ یا درصدی اضافی به عنوان سود، آن را از راه یکی از قراردادهای معاوضی و با رعایت احکام آن قرارداد به متقاضی واگذار نماید».
A serious question about Murabaha is whether the nature of this contract is a sale or other barters can be concluded in the form of Murabaha. Another question is: are there any restrictions as to the subject of Murabaha? This paper, through a descriptive-analytic method, aims at explaining the nature and subject scope of Murabaha from the perspective of law and Islamic jurisprudence, and studying the issue from the perspective of regulations on usury-free banking operations and especially analyzing the nature of legal relations of granting facilities in the form of Murabaha cards. The outcomes of study show that Murabaha is not restricted to sale and physical properties (Ayan). The current banking regulations confirm this result. Performance of Murabaha by bank or institute following the issuance of Murabaha card, is justifiable through card holder's agency in buying on behalf of bank or the agency of card receiver's agency in transferring goods and services on behalf of bank. The following text has been suggested to be added to the Civil Code as article 341 bis: “Sale and other commutative contracts may be concluded in Murabaha method. Murabaha is a method in which the transferee of a financial right (including rights related to physical property, profits or services), while informing the right applicant of the capital and costs spent to acquire the right, transfers the right to the applicant by one of the commutative contracts with considering the rules of that contract after having added an additional amount or percentage as profit”.
«قاعده» در برابر «صلاحدید» موضوعی کلیدی در پژوهشهای سیاستهای پولی است. مطالعات بسیاری انجام شده که هر کدام مقام پولی را به استفاده از یکی یا ترکیبی از هر دو توصیه میکنند. بانکداری مرکزی اسلامی نیز از این قاعده مستثنا نبوده و اینکه آیا یک بانک مرکزی اسلامی برای سیاستگذاری پولی تحت فروض ایدئال و شرایط واقعی باید از قاعده استفاده کند یا صلاحدید، نیازمند پژوهش است. بر پایه یک تعریف، صلاحدید دارای سه نوع کاملاً دلبخواهی، نزدیکبینانه و بهینهیابی مجدد بین زمانی است که اولی و دومی مطلوب نیستند؛ ولی سومی مزیتهایی دارد که آن را در برابر قاعده قابل بررسی مینماید. مقاله پیش رو به روش توصیفی ـ تحلیلی نشان میدهد در چارچوب یک دولت اسلامی با فروض ایدئال، گرچه بهینهیابی مجدد دارای نقاط مثبت قاعده است و نقاط ضعف آن را ندارد، در نتیجه صلاحدید بر قاعده ترجیح دارد؛ ولی با توجه به ویژگیهای نهادی بانک مرکزی ـ که مقام پولی نه مستقیماً توسط ولیّ فقیه انتخاب میشود و نه توسط وی نظارت میگردد ـ و با توجه به شواهد تجربی موجود ـ وجود ناسازگاری زمانی، ادوار تجاری سیاسی و سلطه مالی در اقتصاد ایران ـ از باب مصلحت نظام، الزام مقام پولی به استفاده از یک قاعده پولی مناسب و عدول از صلاحدید به اقتضای حکم ثانوی بهتر است.
The rule against discretion is a key issue in monetary policy research. There are many studies that each recommends the use of one or a combination of both Islamic Central Banking has not been the exception, now the question is about the Islamic central banking, which one under the ideal assumption and realistic condition is comply with the Islamic teaches, it needs research. By a definition, the discretion has three completely arbitrary, optimistic, and re-optimal types between the time when the former and the second are not desirable, but the third one has advantages that it can verified against the rule. This paper by descriptive-analytic method shows that within the framework of an Islamic state with an ideal assumption although re-optimization has the positive points of the rule and it has no weaknesses of that, it is preferable to prefer the rule, but given the institutional characteristics of the central bank, The money authority is not directly chosen by the Vali-e- Faghih and is not monitored by him. According to the existing empirical evidence, the existence of time incompatibility, political business cycles and financial domination in the Iranian economy, from the point of view of the Maslaha of the system, obliges the monetary authority to use an appropriate monetary rule is better in the context of a secondary verdict.
یکی از معضلات نظام بانکی تأخیر مشتریان در بازپرداخت دیون است. در بانکداری اسلامی به منظور حل این مشکل از راهکار اشتراط وجه التزام در قراردادها استفاده میشود؛ ولی این شرط به دلیل مشابهت با ربا و مخالفت با کتاب از جهت مشروعیت محل پرسش است و میان پژوهشگران اختلاف نظر وجود دارد؛ موافقان بر این باورند که عنوان تحققبخش این شرط و وجه گرفتن مبلغ زیاده، «تخلف» و «تقصیر» مشتری است و نه «تمدید مهلت»؛ پس این شرط با ربا مطابقت نداشته و طبق ادله شروط، لازمالوفاست. در پژوهش پیش رو کوشش شده با روش توصیفی و تحلیلی بیان شود که اولاً، ضابطه و حدود مخالفت با کتاب در شروط قراردادی چیست؟ ثانیاً، آیا وجه التزام بانکی این ضابطه را ندارد و در نتیجه مصداق شرط مخالف کتاب است یا نه؟ و تحت عموم قاعده شروط باقی مانده و لازمالوفاست؟ یافته این پژوهش، ضمن حل یک مسئله مهم فقهی، گام مهمی در حل چالش وصول مطالبات بانکی خواهد بود.
One of the problems of the bankinig system is the delay in repaying debts. In order to solve this problem Islamic banks use penalty condition in term of contract. But this condition is questionable due to its similarity to Riba and disagreements among the researchers. Proponents belive that the title of the realization of this condition and giving excessive amount is offense and fault of the customer and not the extension of the deadline and therefore this condition is not consistent with the Riba and according to the proofs of the conditions is necessary. In this research by descriptive and analytical method stated that, firstly what are the terms and conditions of opposition of the Quran and Sunnah in the contractual terms? Secondly is penalty condition dose not have this rule and remains necessary? The result of this paper while solving a major jurisprudential issue will be an important step in solving the bank claims challenges.
بررسی عملکرد نظام بانکی در قالب مدلهای دقیق و منسجم ریاضی به ما این امکان را میدهد که برداشت دقیقتری از عملکرد نظام بانکی و اظهارنظرهای تخصصیتری در این زمینه داشته باشیم. پرسش مهمی که در این زمینه مطرح میشود این است که آیا میتوان با وجود پیچیدگیهای فنی و حقوقی در الگوی اسلامی تجهیز منابع، آن را با استفاده از روشهای بهینهیابی پویای تصادفی، مدلسازی نمود؟ پژوهش پیش رو با این فرضیه که میتوان با وجود پیچیدگی موجود در الگوی اسلامی، آن را در قالب یک مدل ریاضی پویای تصادفی بیان نمود، در نظر دارد با واردکردن نظریههای بانکداری اسلامی در تابع هدف و قیود مسئله بهینهسازی در تجهیز منابع یک بانک اسلامی، برای نخستینبار گامی در راستای توسعه مدلهای کمی در این زمینه بردارد.
Reviewing the performance of the banking system in the form of precise and coherent mathematical models allow us to have a more accurate understanding about the function of banking system. The important question in this regard is about the possibility of using dynamic stochastic optimization models despite the technical and legal complexity in the Islamic model for raising money. This research based on the given complexity of the Islamic model of banking try to bring the Islamic banking theoryof funding in a dynamic stochastic optimization model framework for the first time and take a step towards the development of quantitative models in this regard.
عقود مشارکتی از ابزارهای مهم تأمین مالی در بانکداری اسلامی هستند. در این عقود با توجه به اینکه بانک چه نوع قراردادی با مشتری میبندد، سهمبری متفاوتی در قرارداد ذکر میشود؛ ولی در مجموع همانند الگوی مدیر - عامل انجام یک فعالیت اقتصادی به مشتری واگذار میگردد. در مقاله پیش رو کوشش شده است الگوی نظری برای عقود مشارکتی در قالب الگوی مدیر- عامل از نظریه بازیها در شرایط اطلاعات نامتقارن و در حالت کژگزینی ارائه و به این پرسش پاسخ داده شود که با استفاده از الگوی مدیر - عامل چگونه میتوان مشکل کژگزینی در عقود مشارکتی بانکداری اسلامی را حل کرد و یا در چه شرایطی به کمترین رساند و یک الگوی ساده وکمهزینهتری ارائه داد؟ برای پاسخ به پرسش پژوهش دو فرضیه مطرح است: یکی اینکه بهکارگیری دستاوردهای الگوی مدیر - عامل در عقود مشارکتی موجب کارآمدی بیشتر و عملیاتیترشدن آن میشود و دیگری اینکه بهکارگیری الگوی مدیر - عامل در محیط کاملاً اسلامی موجب به حداقلرساندن مشکل کژگزینی در این الگو می گردد. یافتههای پژوهش از حل الگوی ارائهشده نشان میدهد که میتوان عقد مشارکتی بهینهای در نظام بانکی طراحی کرد و این امر فرضیه نخست پژوهش را تأیید میکند؛ همچنین نتایج الگو هزینهبربودن عقود مشارکتی در شرایط کژگزینی برای بانک را تأیید میکند. مهمترین یافته این پژوهش همان امکانپذیربودن حذف شرایط اطلاعات نامتقارن میان بانک و مشتری در صورت پایبندی کامل به مقررات شرعی و اسلامی توسط مشتری است که این امر فرضیه دوم پژوهش را تأیید مینماید. افزون بر این در مقاله پیش رو نشان داده شده است که مباحث و ابزارهای مالی در اقتصاد اسلامی در قالب یافتههای جدید علم اقتصاد کاربرد مشکلگشایی دارند.
In this paper, we try to present a theoretical model for participatory contracts in the form of principal agent model in an asymmetric information conditions in game theory framework. Using the principal agent model, how can we solve the advrsselection problem in the Islamic banking contracts and provide a simpler and less costly model? There are two hypotheses to answer the research questions. One is the use of acheivments of principal agent model in participatory contracts is more efficient. Another is the using principal agent model in an Islamic environment would minimize the adversselection problem in this model. The results obtained from solving of the proposed model shows that by designing participatory contracts in a banking system the first hypothesis of the research is confirmed, also the results of the model confirms the cost of participation contracts in an adnersselection environment. The most important consequence of this research the possibility of of the elimination asymmetric information condition between the bank and the client if the parties adhere to the religious and Islamic regulations, this will confirm the second hypothesis of the research. In addition it has been shown that the financial instruments in Islamic economics as new achievement of economics are usable.