@article { author = {Tavakoli, Mohammad Javad and Karimi, Saeed}, title = {Business Ethics Index in Islam}, journal = {Islamic Economics}, volume = {14}, number = {53}, pages = {5-30}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {1735-3262}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Drawing attention to ethics' functions in the business environment is one of the achievements of interdisciplinary studies between ethics and economics. In this connection, some fragmentary attempts have been made to examine the status of business ethics. The main question, here, is that whether one can extract the business ethics Indicator using Islamic standards and ethical concepts. Using descriptive-analytical method, the present article tries to extract some indicators to measure business's morality based on Islamic approach. Designing the relevant index requires that the concept of Islamic business ethics be defined and its components and indicators be determined. The results show that one can evaluate the status of business ethics on the basis of these three value concepts: justice, fairness, and beneficence. The proposed Indicators have some specific components being extracted from Quran verses and Hadiths of Imams (as). The proposed Index is a weighted average of indicators.}, keywords = {Business Ethics,Islamic Business Ethics,Islamic Business Ethics Index}, title_fa = {شاخص اخلاق تجارت از دیدگاه اسلام}, abstract_fa = {توجه به کارکردهای اخلاق در فضای کسب‌وکار یکی از دستاوردهای مطالعه‌های بین‌رشته‌ای میان اخلاق و اقتصاد است. در این جهت کوشش‌هایی پراکنده برای سنجش وضعیت اخلاق تجاری صورت گرفته است. پرسش اصلی مقاله این است که آیا می‌توان با استفاده از موازین اسلامی و بحث‌های اخلاقی به استخراج شاخص اخلاق تجاری مبادرت ورزید؟ مقاله پیش‌رو با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی به استخراج نماگرهایی جهت سنجش میزان اخلاقی‌بودن تجارت براساس رویکرد اسلامی می‌پردازد. طراحی شاخص پیش‌گفته مستلزم تعریف مفهوم اخلاق تجاری اسلامی، تعیین مؤلفه‌ها و نماگرهای آن است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که می‌توان وضعیت اخلاق تجارت را با توجه به سه مقوله ارزشی عدالت، انصاف و احسان ارزیابی کرد. نماگرهای پیشنهادی متشکل از مؤلفه‌های خاصی هستند که از آیه‌ها و روایت‌های معصومان: استخراج می‌شوند. شاخص پیشنهادی در مقاله پیش‌رو میانگین وزنی نماگرهاست.}, keywords_fa = {واژگان کلیدی: اخلاق تجارت,اخلاق تجاری اسلامی,شاخص اخلاق تجاری اسلامی}, url = {https://eghtesad.iict.ac.ir/article_14460.html}, eprint = {https://eghtesad.iict.ac.ir/article_14460_efea87350777ee4f3d755a4f3ad2cd87.pdf} }