@article { author = {Zandi, Mohammad Amin and Amini, Amrollah}, title = {Consolation, Economic War and Public Opinion, an Experimental Approach}, journal = {Islamic Economics}, volume = {21}, number = {83}, pages = {69-97}, year = {2021}, publisher = {}, issn = {1735-3262}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Managing public opinion requires spending from the production to the distribution of content; The existence of costs along with resource constraints necessitates the optimal allocation of resources. Therefore, the purpose of this study is to investigate the role of public opinion management in promoting compassionate behavior using the method of laboratory economics. Compassionate behavior in the conditions of economic warfare not only mitigates the effects of this war in the economic dimension, but also significantly increases social solidarity by strengthening social foundations and effectively reduces the effects of economic warfar. Identifying the most vulnerable groups in the face of different types of media, as well as identifying the most vulnerable groups of people in order to allocate resources to promote Compassionate behavior, significantly optimizes and make effective the management of public opinion. For this purpose, the experimental economics method was used in which it is possible to control the disturbing variables and apply the intervention and evaluate its impact. The subjects were selected from 486 people by controlled sampling method. Of these, 250 were men. The experimental design used was within design. In order to analyze the data, repeated measures analysis of covariance was used. The results of the study identified the factors affecting this economic behavior as well as the most vulnerable group of people in order to allocate resources optimally to strengthen and expand this behavioral virtue.}, keywords = {Economic War,Experimental Economics,Laboratory Economics,Community,public opinion,media}, title_fa = {مواسات، جنگ اقتصادی و افکار عمومی، یک مطالعه آزمایشگاهی}, abstract_fa = {مدیریت افکار عمومی مستلزم صرف هزینه از تولید تا توزیع محتواست. وجود هزینه در کنار محدودیت منابع، تخصیص بهینه منابع را ناگزیر می­نماید؛ از این‌رو هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش مدیریت افکار عمومی در ترویج رفتار مواسات با استفاده از روش اقتصاد آزمایشگاهی است. رفتار مواسات در شرایط جنگ اقتصادی نه‌تنها در بُعد اقتصادی آثار ناشی از این جنگ را تخفیف می­دهد، بلکه با تقویت بنیان­های اجتماعی همبستگی اجتماعی را به میزان قابل توجهی افزایش می­دهد و آثار ناشی از جنگ اقتصادی را به‌طور مؤثری کاهش می­دهد. شناسایی آسیب‌پذیرترین اقشار در مواجهه با انواع رسانه و همچنین شناسایی مستعد­ترین طبقه از افراد به منظور تخصیص منابع در جهت ترویج رفتار مواسات، مدیریت افکار عمومی را به میزان قابل توجهی مؤثر و بهینه می­نماید. برای این منظور از روش اقتصاد آزمایشگاهی که در آن امکان کنترل متغیر­های مزاحم و اعمال مداخله و بررسی تأثیر آن وجود دارد استفاده شد. افراد مورد آزمایش 486 نفر به روش نمونه‌گیری کنترل‌شده انتخاب شدند. از این میان 250 نفر از آنان مرد بودند. طراحی آزمایش استفاده‌شده طراحی میان فردی بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از روش آنالیز کوواریانس اندازه­های مکرر استفاده شد. نتایج پژوهش عوامل مؤثر بر این رفتار اقتصادی و همچنین مستعدترین گروه از افراد جامعه به منظور تخصیص بهینه منابع در جهت تقویت و گسترش این فضیلت رفتاری را مشخص نمود.}, keywords_fa = {جنگ اقتصادی,اقتصاد آزمایشی,اقتصاد آزمایشگاهی,مواسات,افکار عمومی,رسانه}, url = {https://eghtesad.iict.ac.ir/article_248241.html}, eprint = {https://eghtesad.iict.ac.ir/article_248241_3fa77417911cc69ef1fd55569537dbc4.pdf} }