@article { author = {صالح نیا, نفیسه and ebrahimi, taghi and پویا, علیرضا}, title = {The Effect of Options on the Reduction of Asymmetric Information in the Market}, journal = {Islamic Economics}, volume = {17}, number = {67}, pages = {121-139}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {1735-3262}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Understanding the characteristics of the market based on the foundations of Islam is considered to be a necessity of Islamic societies, which has been underestimated in scientific research. This necessity becomes more and more when the unrealistic assumptions of the competition market have caused the issue of asymmetric information in the market. In this study, to investigate the types of options in Islamic contracts and its effect on reducing the information asymmetry. Following the study of commercial options, the options related to the commodity market and related to the information discussion were extracted and presented to experts in the form of a questionnaire. According to Fuzzy Delphi, 7 of the 14 options examined were effective in reducing the information asymmetry in the commodity market, among these options the Ayb option and Faskh option   had the most impacts.}, keywords = {Information Asymmetry,options,Islamic market,Fuzzy Delphi,Commodity Markek}, title_fa = {تأثیر خیارات بر کاهش عدم تقارن اطلاعات در بازار}, abstract_fa = {شناخت ویژگی‌های بازار بر اساس مبانی اسلام از ضروریات جوامع اسلامی به شمار می‌آید که در پژوهش‌های علمی کمتر بدان پرداخته شده است. این ضرورت زمانی بیشتر می‌شود که غیر واقعی‌بودن فرض­های بازار رقابت، سبب پیدایش موضوع عدم تقارن اطلاعات در بازار شده و کارایی بازار را خدشه‌دار کرده است. در پژوهش پیش رو که با هدف بررسی انواع خیارات در اسلام و تأثیر آن بر کاهش عدم تقارن اطلاعات انجام شده، پس از بررسی خیارات موجود در زمینه تجارت، خیارات مربوط به بازار کالا و مرتبط با بحث اطلاعات استخراج شده و در چارچوب پرسشنامه در اختیار خبرگان قرار گرفت. پس از اجرای دلفی فازی بر پایه نظر خبرگان، هفت مورد از چهارده خیار مورد بررسی، در کاهش عدم تقارن اطلاعات در بازار کالا مؤثر شناخته شد که از این میان خیار عیب و حق فسخ یا اخذ ارش در صورت عدم تطابق کامل مبیع با نمونه دارای بیشترین تأثیر بودند.}, keywords_fa = {عدم تقارن اطلاعات,خیار,بازار اسلامی,دلفی فازی,بازار کالا}, url = {https://eghtesad.iict.ac.ir/article_28692.html}, eprint = {https://eghtesad.iict.ac.ir/article_28692_5c73b77d4513d12c0e18a2753fc80222.pdf} }