توجه به کارکردهای اخلاق در فضای کسبوکار یکی از دستاوردهای مطالعههای بینرشتهای میان اخلاق و اقتصاد است. در این جهت کوششهایی پراکنده برای سنجش وضعیت اخلاق تجاری صورت گرفته است. پرسش اصلی مقاله این است که آیا میتوان با استفاده از موازین اسلامی و بحثهای اخلاقی به استخراج شاخص اخلاق تجاری مبادرت ورزید؟ مقاله پیشرو با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی به استخراج نماگرهایی جهت سنجش میزان اخلاقیبودن تجارت براساس رویکرد اسلامی میپردازد. طراحی شاخص پیشگفته مستلزم تعریف مفهوم اخلاق تجاری اسلامی، تعیین مؤلفهها و نماگرهای آن است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که میتوان وضعیت اخلاق تجارت را با توجه به سه مقوله ارزشی عدالت، انصاف و احسان ارزیابی کرد. نماگرهای پیشنهادی متشکل از مؤلفههای خاصی هستند که از آیهها و روایتهای معصومان: استخراج میشوند. شاخص پیشنهادی در مقاله پیشرو میانگین وزنی نماگرهاست.