TY - JOUR ID - 14460 TI - شاخص اخلاق تجارت از دیدگاه اسلام JO - اقتصاد اسلامی JA - IEC LA - fa SN - 1735-3262 AU - توکلی, محمدجواد AU - کریمی, سعید AD - عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی AD - کارشناسی ارشد اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 14 IS - 53 SP - 5 EP - 30 KW - واژگان کلیدی: اخلاق تجارت KW - اخلاق تجاری اسلامی KW - شاخص اخلاق تجاری اسلامی DO - N2 - توجه به کارکردهای اخلاق در فضای کسب‌وکار یکی از دستاوردهای مطالعه‌های بین‌رشته‌ای میان اخلاق و اقتصاد است. در این جهت کوشش‌هایی پراکنده برای سنجش وضعیت اخلاق تجاری صورت گرفته است. پرسش اصلی مقاله این است که آیا می‌توان با استفاده از موازین اسلامی و بحث‌های اخلاقی به استخراج شاخص اخلاق تجاری مبادرت ورزید؟ مقاله پیش‌رو با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی به استخراج نماگرهایی جهت سنجش میزان اخلاقی‌بودن تجارت براساس رویکرد اسلامی می‌پردازد. طراحی شاخص پیش‌گفته مستلزم تعریف مفهوم اخلاق تجاری اسلامی، تعیین مؤلفه‌ها و نماگرهای آن است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که می‌توان وضعیت اخلاق تجارت را با توجه به سه مقوله ارزشی عدالت، انصاف و احسان ارزیابی کرد. نماگرهای پیشنهادی متشکل از مؤلفه‌های خاصی هستند که از آیه‌ها و روایت‌های معصومان: استخراج می‌شوند. شاخص پیشنهادی در مقاله پیش‌رو میانگین وزنی نماگرهاست. UR - https://eghtesad.iict.ac.ir/article_14460.html L1 - https://eghtesad.iict.ac.ir/article_14460_efea87350777ee4f3d755a4f3ad2cd87.pdf ER -