TY - JOUR ID - 250893 TI - تقسیم‌ کار در بازار رقابت کامل رابطه‌ای غیرطبیعی برای ساخت فضای جامعه اسلامی JO - اقتصاد اسلامی JA - IEC LA - fa SN - 1735-3262 AU - طوسی, علی AU - بیاتانی, حسین AD - عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی AD - طلبه سطح چهاردانش پژوه فرهنگستان علوم اسلامی Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 21 IS - 84 SP - 109 EP - 129 KW - جهان معنایی KW - فضای اجتماعی KW - تعادل اسمیتی KW - فضای لوفوری KW - انسان ادیان DO - N2 - جهان‌های معنایی به شرطی قابلیت تحقق اجتماعی دارند که قدرت تغییر و تصرف در روابط اجتماعی را بر اساس مبانی جهان معنایی‌شان داشته باشند. با ‌وجود این، این شرط لازم برای تحقق عینی جهان اجتماعی است، نه شرط کافی. بینش‌ها باید بتوانند ساختارها و نهادها ـ به تعبیر لوفوری، «فضایی» ـ را با حداکثر هماهنگی درونی پیشنهاد بدهند تا افراد در متن یک روابط سهل‌الوصول و هماهنگ یا فضای جامعه طبیعیِ متشکل از روابط، تنظیمات خرد و کلان، نظامات حق و تکلیف و ... قرار بگیرند؛ در غیر ‌این صورت، محکوم به میرایی به نفع دیگر بینش‌ها خواهند بود. فضای اجتماعی مدرن، به ‌مثابه فراگیرترین فضای اجتماعی زمانه ما، مبتنی بر طرحی است که آدام اسمیت برای نخستین‌بار آن را در «قالب تقسیم کار در بازار رقابت کامل» مدون نمود. در این تحقیق کارکردهای طرح اسمیت را در ساخت فضای زیست اجتماعی با کمک نظریه «تولید فضا»ی هانری لوفور در قالب شهر جمع‌بندی کرده و در گامی دیگر، خصوصیات جامعه اسمیتی با احکام اسلامی مقایسه خواهد شد تا روشن گردد چگونه گسترش بازارگونه نظم اجتماعی با ساخت «انسان ادیان» قابل هماهنگی نیست و به تعارض ایمان فردی و فضای اجتماعی می‌انجامد. UR - https://eghtesad.iict.ac.ir/article_250893.html L1 - https://eghtesad.iict.ac.ir/article_250893_99160f616b9ae165df96cf4bdb61ad5e.pdf ER -