پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیاقتصاد اسلامی1735-3262155720150522Islam’s Economic Doctrine; Definition and Discovering Methodologyتعریف و روش کشف مذهب اقتصادی اسلام52914258FAسیدحسین میرمعزیدانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.Journal Article20140927Islam’s economic doctrine is a branch of Islamic economics science. Two of the preliminary important topics in this branch of Islamic economics science are its definition and methodology. The present article explicates and examines the definition and methodology of discovering the doctrine in the viewpoint of Martyr Sadr. The results are as following:
Islam’s economic doctrine consists of some fixed rules being the infrastructure of Fiqh and economic ethics, being inferred from the sources (Quranic verses, hadiths, and reason), and having been established for adjusting the economic relations in the three spheres of production, distribution, and consumption in order for the problems to be solved and the economic goals to be achieved;
There are three reliable methods for discovering the economic doctrine:
Discovering the doctrinal principles as the infrastructure, via Enni argumentation, from a Mojtahed’s inferred ethical and jurisprudential verdicts as the superstructure;
Inferring the doctrinal principles as the superstructure, via Lemmi argumentation, from the ontological teachings as the infrastructure; and
Adducing the texts which directly specify a principle.مذهب اقتصادی اسلام یکی از شاخههای دانش اقتصاد اسلامی است. از بحثهای مقدماتی مهم در این شاخه از دانش اقتصاد اسلامی تعریف و روش آن است. مقاله پیش رو تعریف و روش کشف مذهب از دیدگاه شهید صدر; را تبیین و نقد کرده و سرانجام به نتیجههای زیر میرسد:
الف) مذهب اقتصادی اسلام عبارت است از قواعد ثابتی که زیربنای فقه و اخلاق اقتصادی است و از منابع (آیهها، روایتها و عقل) استنباط میشوند و برای تنظیم روابط اقتصادی در سه حوزه تولید، توزیع و مصرف در جهت رفع مشکلها و دستیابی به هدفهای اقتصادی وضع شدهاند.
ب) سه راه معتبر برای کشف مذهب اقتصادی وجود دارد:
1. کشف اصول مذهب به عنوان زیربنا از احکام اخلاقی و فقهی مستنبط مجتهد به عنوان روبنا از راه استدلال إنّی.
2. استنتاج اصول مذهب به عنوان روبنا از آموزههای هستیشناسانه به عنوان زیربنا از راه استدلال لمّی.
3. استناد به نصوصی که به صورت مستقیم به یک اصل تصریح کردهاند.https://eghtesad.iict.ac.ir/article_14258_2c21ba1bc0527d9b7e64c44bf3bd1630.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیاقتصاد اسلامی1735-3262155720150522Good Governance Model on the Basis of Malik-Ashtar Letter; A Design and Comparison with the World Bank’s Good Governance Principlesطراحی مدل حکمرانی خوب بر اساس نامه مالک اشتر و مقایسه آن با اصول حکمرانی خوب بانک جهانی316214259FAمحمدرضا یوسفی شیخرباطاستادیار گروه اقتصاد دانشگاه مفید.فهیمه باباییدانشآموخته کارشناسی ارشد رشته اقتصاد اسلامی دانشگاه مفید.Journal Article20150303Good governance is a new theory that tries to create institutions which would help the government carry out its responsibilities in providing the public with better conditions and enhanced prosperity. The main objective of this research is to design a good governance model on the basis of Malik-Ashtar letter, using grounded theory method and comparing the results with the World Bank's good governance principles. The research method adopted here is the descriptive-analytical one, and in order to extract the good governance principles from Malik-Ashtar letter, we have used the grounded theory approach. The results show that although there are some common elements between Imam Ali’s view on good governance and the world bank’s relevant theory, and both of them consider a same truth about the subject, but, due to the structural time differences, the methods adopted in the two periods are different with each other.
Furthermore, Imam Ali (a.s.) has paid attention to some such facts as piety and devotion which the World Bank has not, and besides that, Imam Ali (a.s.), in the Letter, introduces Holy Quran and Prophet Mohammad’s tradition as two firm sources of religion in order for the problems to be solved - sources which the world bank doesn’t exploit, as its governing commands are taken from human reason and in the course of time will be variable and unreliable.حکمرانی خوب، نظریه جدیدی است که به دنبال پدیدساختن نهادهایی است که به دولت در انجام وظیفههای خود مبنی بر فراهمساختن وضعیت بهتر و رفاه بیشتر برای مردم کمک کند. هدف اصلی تحقیق پیش رو طراحی مدل حکمرانی خوب از عهدنامه مالک اشتر با استفاده از روش دادهبنیاد و مقایسه مؤلفههای حکمرانی خوب مورد نظر بانک جهانی با نتیجههای حاصل است. روش تحقیق این مطالعه وصفی تحلیلی بوده و برای استخراج اصول حکمرانی خوب از عهدنامه مالک اشتر، روش دادهبنیاد استفاده شده است. نتیجههای مطالعه نشان داد که دیدگاه امام علی7 درباره حکمرانی خوب گرچه عنصرهای مشترکی با نظریه حکمرانی خوب بانک جهانی داشته و هر دو حقیقت واحدی از حکمرانی خوب در نظر دارند؛ حال آنکه روشهای رسیدن به حکمرانی خوب در دو دوره به علت تفاوتهای ساختاری هر زمان متفاوت است. افزون بر این نکتههای مورد توجه حضرت علی7 بوده است که در بانک جهانی توجهی به آنها نشده و آن توجه به تقوا و عبودیت است و نیز حضرت علی7 دو منبع قرآن کریم و سنت پیامبر اکرم6 را به عنوان منابع مستحکم دینی برای رفع مشکلها در نامه مالک اشتر معرفی میکنند که در بانک جهانی چنین منابعی وجود ندارد و دستورهای حکومتی آنها از عقل بشری برگرفته است که به مرور زمان نامعتبر و متغیر خواهد بود.پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیاقتصاد اسلامی1735-3262155720150522Equality or Fairness: Evidences from Behavioral Economics Gamesبرابری یا انصاف: شواهدی از بازیهای اقتصاد رفتاری638614260FAحبیب انصاری سامانیعضو هیئت علمی دانشگاه یزداسمعیل ابونوریاستاد اقتصاد دانشگاه سمنان.Journal Article20140901Efficiency, fairness, equality and justice have been the most important economic, social, political and cultural terms that have engaged societies and civilizations’ thought till now. Each community's understanding of these concepts will have significant effects on labor, commodity and service markets, income distribution and community’s expectations from the government. Using laboratory observations and via behavioral games, this study has tried to survey the distributive decisions - equality or fairness based - of a 108-member sample of the target society (students of university of Mazandaran). It has also investigated the effect of games’ features on the individuals’ choice of income distribution. The results indicate that group interest raises collusion for increasing the individual’s takeover from the joint account, and that being not interested makes one more inclined to using entitlement and efficiency as the basis of distributive decision. The distribution function in the participants’ view is a one with positive y-intercept. Furthermore, one’s received income increases as one gets more entitled. The ratio between this relationship’s two parties, however, is not 1. Sense of altruism is found in the second common decision, while it is less prevalent in the first one. One’s feeling of his or her rights having been violated in the past unfair decisions makes one more likely to make unfair decisions in the future.کارایی، انصاف، برابری و عدالت مهمترین واژههای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در طول تاریخ بشر بودهاند که اندیشه جوامع و تمدنها را به خود مشغول داشتهاند. برداشت هر جامعه از این مفهومها اثرهای مهمی بر بازارهای کار، کالا و خدمات و بر توزیع درآمد و انتظارهای جامعه از دولت دارد. در پژوهش پیش رو با مشاهده آزمایشگاهی از راه بازیهای رفتاری، تصمیمهای توزیعی (برابری یا انصافگرایی) نمونهای 108 نفره از جامعه مورد نظر (دانشجویان دانشگاه مازندران) برآورد شد. اثر شرایط بازیها (بیطرف، شریک دیگر، بیطرف و شریک گروهی) بر تصمیمهای افراد برای انتخاب توزیع درآمد به شکل برابریطلبی، کاراییطلبی، خودخواهانه و ایثارگرانه سنجیده شده است. نتیجهها از آن حاکی است که منفعت گروهی باعث تبانی برای افزایش سهمخواهی از حساب مشترک شده و منتفعنبودن باعث تمایل بیشتر به سوی استحقاقها و کاراییطلبی در تصمیم توزیعی میشود. تابع توزیعی در دیدگاه بازیکنان تابعی با عرض از مبدأ مثبت است. همچنین درآمد دریافتی با افزایش استحقاق افزایش پیدا میکند؛ اما این رابطه یک به یک نیست. احساس نوعدوستی در دومین تصمیم مشترک دیده میشود؛ در حالی که در تصمیم اول مشترک این احساس کمتر است. احساس پایمالشدن حق در تصمیمهای غیرمنصفانه گذشته برای افراد، آنها را برای تصمیمگیری غیرمنصفانه آتی ترغیب میکند.https://eghtesad.iict.ac.ir/article_14260_7721f3242d1cfd85a4d7c204331094b6.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیاقتصاد اسلامی1735-3262155720150522Ayatollah Shahabadi’s Economic Model; an Analysisتحلیل الگوی اقتصادی آیتالله شاهآبادی8711214261FAاحمدعلی یوسفیدانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیJournal Article20141002The jurisprudent, mystic, philosopher, and morality master, Ayatollah Mohammadali Shahabadi used to pay great attention to the social and economic problems of his time. Closely examining the economic conditions of the time, he showed that the major cause underpinning economic problems is the prevalence of eastern and western economic systems in Iran and the other Muslim countries. He, thus, has inferred and designed a comprehensive economic model different from eastern and western ones on the basis of Islamic ontological and value foundations. In his economic model, he suggests an administrative model under the surveillance of Muslim governor and Vali-e Faqih which enjoys its special financial, monetary and capital institutions and is different from the conventional economic institutions of his time. Using the method of text interpretation and analysis, the present article tries to introduce Ayatollah Shahabadi’s preferred economic model and indicate that, in his viewpoint, the major solution in order for the Islamic society to get out of economic difficulties is inferring and designing the economic model using formation (Takwin) and innovation (Ibda) method.آیتالله محمدعلی شاهآبادی; فقیه، عارف، فیلسوف و استاد اخلاق به مسائل اجتماعی و اقتصادی عصر خود توجه جدی داشت. وی با آسیبشناسی دقیق از اوضاع اقتصادی عصر خود نشان داد که علت اصلی مشکلهای اقتصادی، حاکمیت نظامهای اقتصادی غربی و شرقی در ایران و دیگر کشورهای اسلامی است. آنگاه الگوی اقتصادی جامعی را مبتنی بر مبانی هستیشناختی و ارزششناختی آموزههای اسلامی و متمایز از الگوهای اقتصادی غربی و شرقی، استخراج و طراحی کرده است. وی در درون الگوی اقتصادی خود زیر نظر حاکمیت اسلامی و ولی فقیه، مدل اجرایی را پیشنهاد میدهد که نهادهای مالی، پولی و سرمایهای خاص و متمایز از نهادهای اقتصادی متعارف زمان خود دارد. در تحقیق پیش رو به روش تفسیر متن و تحلیل آن، الگوی اقتصادی مورد نظر آیتالله شاهآبادی; نشان داده میشود که از نظر وی راه اصلی برونرفت جامعۀ اسلامی از مشکلهای اقتصادی، استخراج و طراحی الگوی اقتصادی به روش تکوین و ابداع است.https://eghtesad.iict.ac.ir/article_14261_f99e9db36f17e0e7724100bd5b289de0.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیاقتصاد اسلامی1735-3262155720150522Critical Evaluation of Existing Approaches to the Ontology of Money; Offering an Alternative Interpretationارزیابی انتقادی رویکردهای موجود در هستیشناسی پول؛ ارائه تفسیری بدیل11313614262FAحسن سبحانیاستاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران.حسین درودیاندانشجوی دکترای اقتصاد دانشگاه تهران و پژوهشگر مؤسسه مطالعات و تحقیقات مبین.Journal Article20150124Given the importance of money institution in the conventional economy and its implications in issuing the jurisprudential verdicts, understanding its nature has always been one of the concerns of Islamic economists. Ontology of money’s literature (in West) mainly incorporates debates between the two approaches we call “commodity theory” and “credit theory” of money on its nature, value and central function. Defining money as a commodity like the others with some differences, and basing its value on its commodity value, the commodity theory emphasizes on “exchange medium” as money’s main function. The credit theory, on the other hand, describes money as “an abstract representative of value”, “a promise to pay”, and “a claim upon society”, whose value is based upon social relations, and insists on its role as a “value computing unit.”
There are also some theories about money nature in Islamic economics studies, which have some advantages and disadvantages as well. Some of these disadvantages are similar to those of the commodity and credit theories. Emphasizing on the credit aspect of money, and claiming that the commodity theory isn’t capable enough to explicate money and that the definitions used by the credit theorists suffer from ambiguity, we separate two levels of understanding money, define money in the essential sense as an “abstract measure of value” or a “concept for measuring value”, and in the common sense meaning as an “index of creditable claim due to the acceptability originating from the issuer’s creditworthiness.” This separation rectifies the most important deficiency in the definitions of money offered by the credit theory.شناخت چیستی پول به جهت اهمیت نهاد پول در اقتصاد متعارف و دلالتهای آن در صدور احکام فقهی همواره یکی از دغدغههای نظریهپردازان اقتصاد اسلامی بوده است. ادبیات موضوع هستیشناسی پول (در غرب) بهطور عمده مربوط به مجادلههای دو رویکرد «نظریه کالایی» و «نظریه اعتباری» پول درباره ماهیت، ارزش و کارکرد محوری پول است. نظریه کالایی، پول را کالایی مشابه دیگر کالاها با تفاوت در برخی ویژگیها میپندارد و ارزش آن را به ارزش کالایی آن بازمیگرداند و بر کارکرد «واسطه مبادله» تأکید دارد. نظریه اعتباری، پول را نمایشگری انتزاعی از ارزش و مطالبهای از جامعه یا تعهد به پرداخت بین انسانها میداند که ارزش آن متوقف بر روابط اجتماعی است و بر نقش پول به عنوان واحد محاسبه ارزش اصرار دارد.
در مطالعههای اقتصاد اسلامی نیز نظریهپردازیهایی درباره چیستی پول وجود دارد که واجد نقاط قوت و البته کاستیهایی است که برخی از این کاستیها مشابه ضعفهای موجود در دو نظریه کالایی و اعتباری است. ما در ارائه فهمی از پول با تأکید بر وجه اعتباری آن با این ادعا که نظریه کالایی فاقد توان کافی در تبیین پول بوده و تعریفهای مورد اشاره در کلام نظریهپردازان اعتباری هم دچار دوگانگی است، بر تفکیک دو سطح تلقی از پول تأکید کرده، پول را در معنای جوهری همان «معیاری انتزاعی از ارزش» یا «مفهومی برای اندازهگیری ارزشها» دانسته و تعریف پول در فهم صحیح عرفی را «نشانگری از طلبی معتبر به سبب مقبولیت ناشی از اعتبار ناشر» معرفی کردهایم. این تفکیک بین دو سطح تلقی از پول، مهمترین نقص موجود در تعریفهای ارائهشده از پول در نظریه اعتباری را رفع میکند.https://eghtesad.iict.ac.ir/article_14262_c0d27604fb5b81d7cc600e6ea52c81d8.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیاقتصاد اسلامی1735-3262155720150522Examining Central Bank’s Civil Participation Contract in the Viewpoint of Jurisprudential Rulesبررسی قرارداد مشارکت مدنی بانک مرکزی از دید قواعد فقهی13716614263FAمحمدنقی نظرپوردانشیار گروه اقتصاد دانشگاه مفید.فرشته ملاکریمیپژوهشگر پژوهشکده پولی و بانکی.Journal Article20150504Civil participation contract is one of the highly used methods in banking resources allocation. Using this method in Islamic banking is contingent upon the jurisprudential measures and standards’ being observed in the phase of concluding and enforcing the contract. Given the problems in the contracts between banks and their customers, Iranian central bank, in 1392, formulated civil participation contract as a uniform one and ordered the banks to enforce it.
Our main question, here, is that whether this contract formulated by the central bank is consistent with the general and special regulations of transactions. Using descriptive and content analysis method, and examining the sources of Imamiah jurisprudence, the present article tries to prove the hypothesis that although it has been tried to observe the jurisprudential rules in formulating the civil participation contract, it still suffers from some important defects, neglecting which will undermine the contract’s legitimacy. The results imply that inconsistency with the contract’s necessities, illegitimately earning property, and profit guaranteeing provision’s being usurious are some of the important defects of the contract, which could be resolved exploiting proper solutions.قرارداد مشارکت مدنی یکی از پرکاربردترین روشهای تخصیص منابع بانکی است. به کارگیری این شیوه در بانکداری اسلامی به رعایت ضوابط و موازین فقهی در مرحله انعقاد و اجرای قرارداد مشروط است. با توجه به مشکلهایی که در قراردادهای بستهشده بین بانک و مشتریان وجود داشت، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۲، قرارداد مشارکت مدنی را به صورت قراردادی یکسان تنظیم و جهت اجرا برای تمام بانکها ابلاغ کرد.
پرسش اصلی مقاله این است که آیا قرارداد مشارکت مدنی تنظیمشده به وسیله بانک مرکزی با قواعد عمومی و اختصاصی معاملهها تطابق دارد یا خیر؟ مقاله به روش وصفی و تحلیل محتوا و با استفاده از منابع فقه امامیه به دنبال اثبات این فرضیه است که اگرچه در تدوین قرارداد مشارکت مدنی، در رعایت قواعد فقهی کوشش شده است اما همچنان اشکالهای جدی دارد که بیتوجهی به آن مشروعیت قرارداد را مخدوش کرده و بازبینی دوباره این قرارداد را در جهت احراز مشروعیت آن گوشزد میکند. نتیجههای به دست آمده از آن حکایت دارد که مخالفت با مقتضای عقد، اکل مال بالباطل و ربویبودن شرط تضمین سود در ماده یازده برخی از اشکاهای جدی قرارداد است که میتوان با ارئه راهکارهایی برطرف کرد.https://eghtesad.iict.ac.ir/article_14263_440d60ceae561de44df131099aaad68f.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیاقتصاد اسلامی1735-3262155720150522namayeنمایه عناوین مقالات، موضوعی و پدیدآورندگان فصلنامه اقتصاد اسلامی (شماره53ـ56)16717714286FAحسین غفورزاده آرانیکارشناس ارشد اقتصاد اسلامی و مدیر اجرایی فصلنامه اقتصاد اسلامیJournal Article20150910https://eghtesad.iict.ac.ir/article_14286_52fb864342832e3f52336eb9ea5a7265.pdf