پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیاقتصاد اسلامی1735-3262145520150901Standards of Non-Renewable Natural Resources’ Just Distribution in the Economic System of Islamمعیارهای توزیع عادلانه منابع طبیعی تجدیدناپذیر در نظام اقتصادی اسلام53214277FAسیدعدنان لاجوردیاستادیار دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادقمحسن رضایی صدرآبادیدانشجوی دکترای علوم اقتصادی دانشگاه امام صادقمجتبی سیدحسینزاده یزدیدانشجوی دکترای علوم اقتصادی دانشگاه سمنان.Journal Article20140419One of the most important issues regarding the natural resources’ distribution in order for the nation’s development to be achieved is that of economic justice, as the stable development won’t be achieved, unless intra- and inter-generation justice should be established in the society. Meanwhile, since there is no unified definition for economic justice in the natural resources’ distribution, and most thinkers have examined only one of its aspects, that is, either inter- or intra-generation justice, and since a comprehensive assessment of the both of these two aspects hasn’t been done, in the present paper, in order for a comprehensive theory of economic justice to be explicated, and for a complete mechanism for fairly distributing the natural resources to be presented, using the library and deductive approaches, we first examine the western and Muslim scholars’ theories regarding the standards of inter- and intra-generation justice, and then, analyzing different scholars’ attitudes and comparing them with Islam, summarize all of them in a new framework and explicate the theory of justice in this connection. Our results show that the standards of justice’s being established are determined in the different phases based upon the economic situation, and four principles regarding the economic justice in the distribution of natural resources are assumable in which one can summarize the mechanism for distributing them.<em>یکی از مهمترین مسائل مطرح در توزیع منابع طبیعی در جهت توسعه کشور، مسئله عدالت اقتصادی است؛ زیرا توسعه پایدار اتفاق نمیافتد مگر اینکه عدالت دروننسلی و بین نسلی در جامعه جاری شود.</em> <em>در این اثنا با توجه به اینکه تعریف واحدی از عدالت اقتصادی در توزیع منابع طبیعی وجود ندارد و اکثر اندیشهوران فقط به یک بُعد از عدالت، یعنی یا عدالت دروننسلی یا عدالت بین نسلی پرداختهاند و نگاه جامع به هر دو بُعد عدالت مغفول واقع شدهاست؛ بنابراین در تحقیق پیش رو به منظور تبیین نظریه جامع عدالت اقتصادی و ارائه سازوکار کامل در جهت توزیع عادلانه منابع طبیعی با استفاده از روشهای کتابخانهای و استنباطی ابتدا نظریههای اندیشهوران غربی و مسلمان درباره معیارهای تحقق عدالت دروننسلی و بین نسلی مرور شده، سپس با تحلیل نظرهای اندیشهوران گوناگون و تطابق آنها با دین اسلام، تمام نظرها در چارچوبی جدید جمعبندی شده و نظریه عدالت در اینباره تبیین شده است.</em> <em> نتیجههای تحقیق نشان میدهد که معیارهای برقراری عدالت طی مرحلههای گوناگون با توجه به وضعیت اقتصادی گوناگون مشخص میشود و به ترتیب اولویت، چهار اصل در برقراری عدالت اقتصادی در توزیع منابع طبیعی قابل فرض است و میتوان سازوکار توزیع منابع طبیعی را در این اصول خلاصه کرد.</em>https://eghtesad.iict.ac.ir/article_14277_5962b5a2ceaf9db6fdb2ff0fd24ec71e.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیاقتصاد اسلامی1735-3262145520150901Time Sharing and its Economic Applicationsمالکیت زمانى در اعیان و کاربردهای اقتصادی آن336014278FAسیدعبدالمطلب احمدزاده بزازاستادیار گروه حقوق دانشگاه مفید.مجید رضایی دوانیعضو هیئت علمى گروه اقتصاد دانشگاه مفید.Journal Article20140511In the present article, we try to jurisprudentially examine time sharing and its economic applications. However, as Iranian law, especially in the field of civil law, is based on Imamiah jurisprudence, one cannot avoid using juridical approach. The article is compiled in five sectors: literature, concepts, the reasons of time sharing’s being permissible, Grand Ayatullahs’ attitudes, and its advantages and applications. Given the concept of ownership, it was revealed that stability is not something of its essence, but rather it could be developed without that. The reasons for its being demonstrated are principal, existence of its parallel in Waqf, Solh, and reign rule. Some grand Ayatullahs’ acceptance of its validity confirms the idea presented in the article. Its acceptance has such important applications as attracting capital to the housing sector, reducing costs, and investment growth.<em>مقاله پیش رو در پی کاوش فقهی سهیمشدن زمانی در اعیان (مالکیت زمانى) و کاربردهای اقتصادی آن است؛ اما از آنجا که حقوق ایران بهویژه در حوزه حقوق مدنی بر فقه امامیه مبتنی است، نمیتوان از ایراد رویکرد </em>حقوقی پرهیز کرد. بحثهای مقاله در پنج بخش تنظیم شده است: پیشینه، مفاهیم، ادله جواز مالکیت زمانی،<em> دیدگاه</em><em>های مراجع تقلید و مزیتها و کاربردهای آن. توجه به مفهوم مالکیت نشان میدهد که دوام در ذات آن حضور ندارد بلکه بدون آن نیز شکل میگیرد. ادله اثبات آن عبارت هستند از: اصل، وجود مشابه آن در وقف و صلح و قاعده سلطنت. نظر برخی مراجع بر صحت آن مؤید دیدگاه یادشده در مقاله است. پذیرش آن کاربردهای مهمی مانند جذب سرمایه برای تولید مسکن، کاهش هزینهها و رشد سرمایهگذاری دارد. </em>https://eghtesad.iict.ac.ir/article_14278_29e310234a0b0bf80d0ea588535af9a9.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیاقتصاد اسلامی1735-3262145520150901An Analysis of the Impact of Third Sector’s Development on the Economic Indices and its Development Solutions in Iranتحلیل اثر توسعه بخش سوم اقتصاد بر شاخصهای اقتصادی و راهکارهای توسعه آن در ایران618814279FAمرتضی درخشاندانشجوی دکترای علوم اقتصادی دانشگاه اصفهان.خدیجه نصراللهیاستادیار اقتصاد، دانشگاه اصفهان.Journal Article20140720The present article presents the development of the economy’s third sector (Waqf and charity foundations) as a solution for implementing Islamic economics and using the capacities of public economy that develops the cooperative and philanthropic transactions besides the market competition, and also describes following this path as a necessary condition for Iranian-Islamic development consistent with the economic knowledge. Besides introducing a new approach to the third sector’s organizations and institutions (like endowment and charities), this article aims to show its importance and positive impact on the economic indices and then provides guidelines for its being developed in Iran. In order to do so, using the library method and introducing a conceptual model, we interpret the third sector’s transactions with the other two sectors of the economy and, using a statistical analysis, analyze the impact of its development and growth on such economic indices as the growth of gross domestic product (GDP) and human development index (HDI). The results show that the development of the economy’s third sector has a significant positive impact on GDP and HDI. Finally, relying on these results, we present eleven guidelines for the development of the third sector in Iran.<em>پژوهش پیش رو توسعه بخش سوم اقتصاد (وقف و امور خیریه) را به عنوان راهکاری برای پیادهسازی اقتصاد اسلامی و با استفاده از ظرفیتهای اقتصاد مردمی معرفی میکند که تعاملهای همکارانه و نوعدوستانه را در کنار رقابت بازاری توسعه میدهد و حرکت در این راه را لازمه توسعه ایرانی- اسلامی و همگام با دانش نظری اقتصاد میداند. پژوهش پیش رو بر آن است تا ضمن بیان رویکردی نوین به سازمانها و نهادهای بخش سوم اقتصاد از جمله وقف و امور خیریه به بیان اهمیت و اثر مثبت آن بر شاخصهای اقتصادی پرداخته و راهکارهایی برای توسعه آن در ایران ارائه کند. در این راه به روش کتابخانهای با ارائه مدلی مفهومی تعامل بخش سوم را با دو بخش دیگر اقتصاد تفسیر کرده و با استفاده از تحلیل آماری اثر رشد و توسعه بخش سوم اقتصاد بر شاخصهای اقتصادی مانند رشد تولید ناخالص داخلی (</em><em>GDP</em><em>)، شاخص توسعه انسانی (</em><em>HDI</em><em>) تحلیل شده است. نتیجهها از آن حاکی است که رشد بخش سوم اقتصاد اثر مثبت و قابل توجهی بر تولید ناخالص داخلی و شاخص توسعه انسانی دارد. سرانجام با تکیه بر نتیجههای پیشگفته یازده رهیافت برای توسعه بخش سوم اقتصاد ارائه شده است.</em>https://eghtesad.iict.ac.ir/article_14279_4b4168177290615d95cec1905832cab4.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیاقتصاد اسلامی1735-3262145520150901An Inquiry into the Extraction of Righteousness and Fairness Standards in the Interest-Free Bankingپژوهشی در استخراج معیارهای حق و عدل در بانکداری بدون ربا8911914280FAحسن سبحانیاستاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران.محمد امیرعلیکارشناس ارشد اقتصاد دانشگاه تهران.Journal Article20140621It requires some standards and measures to be able to examine the interest-free banking operations law’s first clause which describes “establishing a monetary and credit system on the basis of righteousness and fairness and consistent with the ‘Islamic standards’ for adjusting the proper circulation of money and credit for the sake of the economy’s health and growth” as one of the banking system’s goals, through which it appears that one can assess this system’s success in reaching the determined ends. In the present article, besides introducing such standards as “economic efficiency”, “equality in the access to bank resources” and “priority of granting Qard-ul-Hasanah accounts alongside Qard-ul-Hasanah facilities” as the standards of bank resources’ just distribution, and such measures as “preserving national currency’s value”, “information clarity” and “regulation” as the principles of protective justice, and “balance of the banking system’s elements” as justice as the balance between the elements of a system, we have shown how the banking system has actually done in following and achieving this goal. Our results show that “property return” index is generally not favorable as a standard for assessing efficiently granting facilities. The average ratio of Qard-ul-Hasanah facilities to Qard-ul-Hasanah accounts has been approximately 43 percent. “Preserving national currency’s value” standard has not either been observed. Examining the two principles of “clarity” and “regulation” implies some deficiencies in this respect, and Iranian banking system’s elements don’t enjoy an appropriate balance with each other.<em>ارزیابی ماده یک قانون عملیات بانکی بدون ربا مصوب 1362 که «استقرار نظام پولی و اعتباری بر مبنای حق و عدل با (ضوابط اسلامی)</em><em>به منظور تنظیم گردش صحیح پول و اعتبار در جهت سلامت و رشد اقتصاد کشور» را از هدفهای نظام بانکی مقرر کرده، به معیارها و ضوابطی نیاز دارد که به نظر می</em><em></em><em>رسد با آنها می</em><em></em><em>توان کامیابی این نظام را در رسیدن به هدفهای تعریفشده سنجید.</em> <em>در مقاله پیش رو ضمن ارائه معیارهایی مانند کارایی اقتصادی، برابری در دسترسی به تسهیلات بانکی و اولویت اعطای سپرده</em><em></em><em>های قرض</em><em></em><em>الحسنه در جهت تسهیلات قرض</em><em></em><em>الحسنه به عنوان معیارهای توزیع عادلانه منابع بانکی و معیارهای حفظ ارزش پول ملی، شفافیت اطلاعات و نظارت به عنوان اصول عدالت صیانتی و معیار توازن عناصر نظام بانکی به عنوان عدالت در جایگاه توازن بین عناصر یک مجموعه نشان داده شده است که در عمل کارکرد نظام بانکی درباره پیگیری و تأمین این هدف چگونه میباشد. </em> <em>بر اساس نتیجههای تحقیق، شاخص بازده دارایی</em><em></em><em>ها به عنوان معیار ارزیابی اعطای تسهیلات بر مبنای کارایی اقتصادی بهطور کلی مطلوب نیست. میانگین نسبت تسهیلات قرض</em><em></em><em>الحسنه به سپرده</em><em></em><em>های قرض</em><em></em><em>الحسنه در حدود 43 درصد بوده است. معیار حفظ ارزش پول ملی نیز رعایت نشده است. بررسی دو اصل شفافیت و نظارت حاکی از نارسایی</em><em></em><em>هایی در اینباره است و عناصر نظام بانکی ایران توازن مناسبی نداشتهاند.</em>https://eghtesad.iict.ac.ir/article_14280_42897914d57937bc330007ad214d0ded.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیاقتصاد اسلامی1735-3262145520150901An Economic-Jurisprudential Analysis of Transferring Net Profit from Capital to Laborتحلیل اقتصادی- فقهی انتقال سود خالص از سرمایه به نیروی کار12114614281FAاحمدعلی یوسفیدانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.Journal Article20140714Production firms, after subtracting all costs including opportunity and accounting costs, usually gain net economic profit. According to the capitalistic economy’s foundations and the relations established in that regime, this profit belongs to capital and its owner. Net economic profit’s belonging to capital and paying a minimal fixed wage to the skilled, semi-skilled and ordinary labor forces have led to the society’s wealth and income’s being intensely concentrated in the hands of some few people. Statistics reveal that wealth and income gap is increasingly getting more severe. The stability of this gap’s growth leads to the stability of poverty in the society. Thus, all the economic systems have remarked their opinion about this kind of profit, and try to adjust, transfer or remove it in the economic relations. Capitalism suggests the perfect competition market model as an instrument for removing the net profit belonging to the capital. However, since perfect competition market is just an unreachable ideal, it hasn’t been successful to do so. Socialism describes abolishing private property and omitting profit principle from economic relations as the solution for removing net economic profit belonging to capital, whose outcome has been vast public poverty. The present article argues that the most appropriate model for solving the problem is that of integrative cooperative economy. Besides determining a suitable reward for capital, this model transfers the net economic profit to the skilled, semi-skilled and ordinary labor forces on the basis of their contribution in its production. Income and wealth distribution, thus, is done in such a way that adjusts the income and wealth gap, provides the favorable propensity, and constrains and reduces poverty. The present article, therefore, using descriptive-analytical approach, examines these models, and explicating the integrative cooperation on the basis of Islamic teachings, shows that this kind of cooperation manages to transfer net economic profit to labor, and distributes it, within the economic model, between those actually contributing to its production.<em>بنگاههای تولیدی پس از کسر تمام هزینهها اعم از هزینه حسابداری و فرصت، بهطور معمول با سود خالص اقتصادی روبهرو میشوند. بر اساس مبانی اقتصاد سرمایهداری و روابط شکلگرفته در آن نظام، چنین سودی متعلق به عامل سرمایه و صاحب آن است. تعلق سود خالص اقتصادی به سرمایه و پرداخت دستمزد ثابت حداقلی به نیروی کار ماهر، نیمه ماهر و ساده، باعث تمرکز شدید ثروت و درآمدهای جامعه در دست افراد اندکی شده است. آمارها حاکی است که هر روز بر شدت شکاف ثروت و درآمد افزوده میشود. پایداری رشد شکاف ثروت و درآمدی باعث پایداری فقر در جوامع میشود؛ به همین جهت تمام نظامهای اقتصادی درباره این نوع سود اظهارنظر کرده و میکوشند آن را در روابط اقتصادی، تعدیل، منتقل یا حذف کنند. نظام سرمایهداری الگوی بازار رقابت کامل را برای حذف سود خالص متعلق به سرمایه پیشنهاد میکند؛ اما از آنجایی که وقوع شرایط بازار رقابت کامل فقط یک آرمان بوده و دستیافتنی نیست؛ بنابراین کامیاب نبوده است. نظام سوسیالیسم راهحل حذف سود خالص اقتصادی متعلق به سرمایه را الغای مالکیت خصوصی و نفی اصل سود از روابط اقتصادی میداند. نتیجه آن نیز فقر عمومی و گسترده بوده است. تحقیق پیش رو مناسبترین الگو برای حل این مشکل را الگوی اقتصاد تعاونی تلفیقی میداند. این الگو ضمن تعیین پاداش مناسب برای سرمایه، سود خالص اقتصادی را به نیرویهای کار ماهر، نیمه ماهر و ساده به میزان نقشی که در تولید آن دارند، منتقل میکند. به این وسیله، توزیع ثروت و درآمد بهگونهای اتفاق میافتد که شکاف درآمدی و ثروت تعدیل میشود و رفاه مطلوب تأمین میشود و فقر کنترل و کاهش مییابد؛ بنابراین تحقیق پیش رو با روش توصیفی تحلیلی این الگوها را بررسی و با تبیین تعاونی تلفیقی بر اساس آموزههای اسلامی نشان میدهد که این نوع تعاونی به انتقال سود خالص اقتصادی به عامل کار کامیاب بوده و آن را در درون مدل اقتصادی بین کسانی که در تولید آن نقش واقعی دارند، توزیع میکند.</em>https://eghtesad.iict.ac.ir/article_14281_56c150186bf9f7e05b8b9eef23af4983.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیاقتصاد اسلامی1735-3262145520150901Bank Awards in Saving Accounts; a Jurisprudential Analysisتحلیل فقهی جایزههای بانکی در سپردههای پسانداز14716414282FAحبیبالله شعبانی موثقیدانشآموخته سطح چهار حوزه علمیه قم.Journal Article20140918One of the prevalent kinds of bank accounts is saving account which receives no profit at all, but in order to persuade their customers to open this kind of accounts, banks sometimes give some awards by draw. As this kind of accounts has explicitly been assumed of debt nature, and as, according to the Islamic jurisprudence, debt accompanied with extra provision is called Riba and regarded illegitimate, this question arises whether depositing with the aim of receiving bank awards is regarded as an instance of Riba-debt.
The present article, using a descriptive-analytical approach, tries to show that although some regard receiving awards absolutely illegitimate, bank awards’ being an instance of Riba-debt depends entirely on the depositor’s intention and his interaction with the bank. If the intention, here, is to receive awards, so that the customers claim a legal right, the jurisprudential verdict of Riba-debt’s being illegitimate is valid; but otherwise one cannot prove it to be correct. The different kinds of customers’ attitudes are explicated with the positive standards as well.<em>یکی از انواع شایع سپردههای بانکی سپرده پسانداز است که هیچ سودی به آن پرداخت نمیشود؛ اما بانکها برای تشویق مشتریان خویش به این نوع سپردهها گاه جایزههایی به قید قرعه پرداخت میکنند. با توجه به آنکه ماهیت فقهی این نوع سپردهها قرض تلقی شده و از لحاظ فقه اسلامی قرض همراه با شرط زیاده ربا و حرام است، این پرسش مطرح میشود که آیا سپردهگذاری به قصد جایزههای بانکی از مصداقهای قرض ربوی شمرده میشود یا خیر؟</em>
<em>نوشتار پیش رو با روش تحلیلی وصفی در صدد اثبات این نکته است که هر چند برخی دریافت جایزهها را بهطور مطلق حرام میدانند؛ اما تطبیق قرض ربوی در جایزههای بانکی بستگی تام به نوع قصد سپردهگذار و تعامل وی با بانک دارد. اگر سپردهگذاری مبتنی بر دریافت جایزه باشد؛ بهطوری که مشتریان بانک خود را دارای حق قانونی بر عهده بانک بدانند، در این صورت حکم شرعی حرمت قرض ربوی بر آن صادق خواهد بود اما در غیر این صورت نمیتوان ربویبودن آن را ثابت کرد. همچنین انواع رویکردهای مشتریان با معیارهای اثباتی آن بهتفصیل بیان شده است.</em>پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیاقتصاد اسلامی1735-3262145520150901Arabicچکیده عربی مقالات16517314284FAJournal Article20150910https://eghtesad.iict.ac.ir/article_14284_e47858b793d5c5c9f0949e94aae6f836.pdf