پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیاقتصاد اسلامی1735-3262218420220220Designing islamic microfinance Indigenous and applied modelsطراحی مدلهای بومی و عملیاتی تأمین مالی خرد اسلامی543250883FAمصطفی شهیدی نسبدکتری اقتصاد اسلامیسیدعباس موسویاناستاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیJournal Article20210714During the past decade, microfinance has grown steadily in terms of conceptual scope, goals, institutions, practices and range of suppliers and applicants. Microfinance programs are now designed to response the different needs. The need to address the microfinance revolution and the need to design a system for financing Islamic micro finance in the country is undeniable.The present article by using statistical analysis methods, and according to the Islamic microfinance experiences try to make Applied and local models of microfinance. The present article by using statistical analysis methods, and according to the Islamic microfinance experiences try to make Applied and local models of microfinance.
<em>By reviewing the microfinance literature and feasibility study of microfinance capacities through field survey and also quantitative content analysis, four Applied and local models designed to implement microfinance, which is: Microfinance institution based on (Hebat) and (Sadaqat), Microfinance institution based on (Zakat), Microfinance institution based on (Qarz-al-Hasanah) and Microfinance institution based on (Vaqf). Also, the various dimensions of these institutions, the legal and supervisory structure, Resource allocation and equipment, the methods of guarantee, and the supervising institution were designed in the framework of the Islamic banking system</em><em> تأمین مالی خرد در طول دهه گذشته رشد فزایندهای از حیث گستره مفهومی، اهداف، نهادها، ابزارها و دامنه عرضهکنندگان و متقاضیان داشته است. اکنون برنامههای تأمین مالی خرد به گونهای طراحی میشوند که توان پاسخگویی به نیازهای مختلف را داشته باشند. ضرورت پرداختن به انقلاب تأمین مالی خرد و لزوم طراحی نظام تأمین مالی خرد اسلامی در کشور حقیقتی انکارناپذیر است. مقاله پیش رو در صدد است با استفاده از روش تحلیل آماری اقدام به ساخت الگوهای عملیاتی و بومی تأمین مالی خرد بنماید.</em>
<em>با مرور ادبیات تأمین مالی خرد و امکانسنجی ظرفیتهای تأمین مالی خرد از طریق پیمایش میدانی و نیز تحلیل محتوای کیفی چهار مدل عملیاتی و بومی برای پیادهسازی تأمین مالی خرد طراحی شد که عبارتاند از: مؤسسه تأمین مالی خرد مبتنی بر هبات و صدقات، مؤسسه تأمین مالی خرد مبتنی بر زکات، مؤسسه تأمین مالی خرد مبتنی بر قرضالحسنه و مؤسسه تأمین مالی خرد مبتنی بر وقف؛ همچنین ابعاد مختلف این نهادها، ساختار قانونی و نظارتی، نحوه تجهیز و تخصیص منابع، نحوه ضمانت و نیز نهاد ناظر بر این نهادها در قالب ساختار نظام بانکداری اسلامی کشور طراحی شد.</em>https://eghtesad.iict.ac.ir/article_250883_f740abb4606a6492a1a2c7ec8e5872d6.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیاقتصاد اسلامی1735-3262218420220220Evolution of Professor Mousaviyan's scientific method from jurisprudence-based method to Islam-based methodتکامل روش علمی استاد موسویان از روش فقهمحور تا روش اسلاممحور4573250886FAسیدحسین میرمعزیعضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیحسین غفورزادهدانش آموخته دکترای فلسفه اقتصاد اسلامی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20211212Professor Mousaviyan spent his research life in the field of Islamic economics, which began in earnest around 1373 SH, in the subject of usury, banking and Islamic financial markets, and he has done less research and writing in other subjects of Islamic economics. His scientific method in dealing with Islamic banking and finance has undergone changes from the first books and articles he wrote in this field to the latest works left by him. In this article, these developments are examined by analyzing the text of his articles and books, and by reviewing the works of Professor Mousaviyan (may God have mercy on him), it is shown that in his study method in the field of banking and financial markets, he has moved from the jurisprudence-based method to the Islam-oriented method. In the jurisprudence-based method, two stages of jurisprudence-making method and jurisprudential establishment method have been passed, and in the Islam-oriented method, two stages of Islamization and establishment based on Islamic principles can be seen in his works. Finally, his method has been criticized. <em>استاد موسویان عمر پژوهشی خود در عرصه اقتصاد اسلامی را که از حدود سال</em><em></em><em> 1373 به صورت جدی آغاز شد، در موضوع ربا، بانکداری و بازارهای مالی اسلامی صرف کرد و در سایر موضوعات اقتصاد اسلامی کمتر پژوهش کرده و قلم زده است. روش علمی ایشان در پرداختن به مباحث بانکداری و مالی اسلامی از اولین کتابها و مقالاتی که در این زمینه نوشته تا آخرین آثاری که از ایشان به جا مانده است، دچار تحولاتی گشته است. در این مقاله به بررسی این تحولات به روش تحلیل متن درباره مقالات و کتابهای ایشان پرداخته میشود و با مروری بر آثار استاد موسویان نشان داده میشود که ایشان در روش مطالعاتی خود در عرصه بانکداری و بازارهای مالی از روش فقهمحور به سمت روش اسلاممحور حرکت کرده است. در روش فقهمحور نیز دو مرحله روش فقهیسازی و روش تأسیس فقهی را پشت سر گذاشته و در روش اسلاممحور نیز میتوان دو مرحله اسلامیسازی و تأسیس بر اساس ثابتات اسلام را در آثار ایشان مشاهده کرد. در نهایت نیز به نقد و بررسی روش ایشان پرداخته شده است.</em>https://eghtesad.iict.ac.ir/article_250886_14af2ddec26d9301636f74216e82ffc9.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیاقتصاد اسلامی1735-3262218420220220The model of corporate governance in Islamic economicsالگوی حاکمیت شرکتی در اقتصاد اسلامی75107250891FAیونس عباسیگروه حسابداری، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایرانبابک جمشیدی نویدگروه حسابداری، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایرانمهرداد قنبریگروه حسابداری، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایرانفرشید نمامیانگروه مدیریت، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایرانJournal Article20210729Corporate Governance Has Been Endorsed by Almost All Business Communities and Companies as One of the Main Factors In Improving The Company's Financial Performance.
On the other hand, Corporate Scandals Around the World Have Led to More Emphasis on the Need to Upgrade and Reform the Corporate Governance System at the International Level, and The Importance of The Issue is That Corporate Governance in any Country can be a Function of Specific Variables of That Society. Therefore, the Purpose of This Study is to Investigate and Determine The Dimensions and Components Required to Develop a Corporate Governance Model That is In Accordance With Islamic Principles and Standards. Therefore, all available and related sources related to the issue of corporate governance until 1399 (2021) have been studied. For this purpose, to review the sources, the hybrid technique and the seven-step method of Sandlowski and Barroso using the coding of dimensions and components have been used. Therefore, after systematically reviewing the texts and selecting sources related to using the index (CAPA), considering international models of corporate governance and their compliance with Islamic principles and standards, dimensions of corporate governance in the Islamic paradigm are identified, and components of corporate governance from the perspective Islamic principles have been introduced. The results of the research show the effectiveness of the dimensions of social commitment, accountability, transparency and decision-making, which, if the desired ethical principles are observed using Islamic supervision, guarantees the goals of optimal and desirable corporate governance<em>حاکمیت شرکتی تقریباً توسط همه جوامع تجاری و شرکتها به عنوان یکی از عوامل اصلی بهبود عملکرد مالی شرکت مورد تأیید قرار گرفته است. از طرفی، رسوایی شرکتها در سراسر جهان منجر به تأکید بیشتر بر ضرورت ارتقـا و اصلاح سیستم حاکمیت شرکتی در سطح بینالمللی شده و اهمیت موضوع از آنجاست که میتوان گفت حاکمیت شرکتی در هر کشوری تابعی از متغیرهای مخصوص آن جامعه است؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر، بررسی و تعیین ابعاد و مؤلفههای مورد نیاز جهت تدوین الگوی حاکمیت شرکتی است که منطبق بر اصول و موازین اقتصاد اسلامی باشد؛ ازاینرو کلیه منابع موجود فارسی و انگلیسی مرتبط به مبحث حاکمیت شرکتی تا سال 1399 (2021) مطالعه شده است. به این منظور برای بررسی منابع از تکنیک فراترکیب و به روش هفت مرحلهای ساندلوسکی و باروسو با استفاده از کدگذاری ابعاد و مؤلفهها استفاده شده است؛ بنابراین پس از بررسی نظاممند متون و انتخاب منابع مرتبط با استفاده از شاخص (</em><em>CAPA</em><em>)، در نظر قراردادن الگوهای بینالمللی حاکمیت شرکتی و مطابقت آنها با اصول و موازین اسلامی، ابعاد حاکمیت شرکتی در پارادایم اسلامی شناسایی و مؤلفههای حاکمیت شرکتی از منظر اصول اسلامی معرفی گردیده است. نتایج پژوهش نشاندهنده اثرگذاری ابعاد تعهد اجتماعی، پاسخگویی، شفافیت و تصمیمگیری است که در صورت رعایت اصول اخلاقی مورد نظر با استفاده از نظارت اسلامی، اهداف حاکمیت شرکتی بهینه و مطلوب را تضمین میکند.</em>https://eghtesad.iict.ac.ir/article_250891_9f585d8cb36bcfed2402ced35385141a.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیاقتصاد اسلامی1735-3262218420220220Division of labor in Smith's perfect competition market
A non-natural relationship to build the space of the Islamic Medinaتقسیم کار در بازار رقابت کامل رابطهای غیرطبیعی برای ساخت فضای جامعه اسلامی109129250893FAعلی طوسیعضو هیات علمی دانشگاه خوارزمیحسین بیاتانیطلبه سطح چهاردانش پژوه فرهنگستان علوم اسلامیJournal Article20190913Semantic worlds are socially realistic provided they have the power to change and capture social relations based on the principles of their semantic world. Nevertheless, this is a necessary condition for the objective realization of the social world, not a sufficient condition. Insights must be able to propose structures and institutions (or, in Lefebvre, "spatial" terms) with maximum internal coordination so that individuals are in the context of an accessible and harmonious relationship or a natural community space consisting of relationships, macro and macro arrangements, systems of rights, duties and etc. be located; Otherwise, they will be doomed to die in favor of other insights. The modern social space, as the most pervasive social space of our time, is based on a design that Adam Smith first formulated in the "form of division of labor in a fully competitive market." In this study, we summarize the functions of the Smith plan in the construction of social space with the help of Henry Lefebvre's theory of "space production" in the form of a city. It is not compatible with the construction of the "man of religions" and leads to the conflict of individual faith and social space<em>جهانهای معنایی به شرطی قابلیت تحقق اجتماعی دارند که قدرت تغییر و تصرف در روابط اجتماعی را بر اساس مبانی جهان معناییشان داشته باشند. با وجود این، این شرط لازم برای تحقق عینی جهان اجتماعی است، نه شرط کافی. بینشها باید بتوانند ساختارها و نهادها ـ به تعبیر لوفوری، «فضایی» ـ را با حداکثر هماهنگی درونی پیشنهاد بدهند تا افراد در متن یک روابط سهلالوصول و هماهنگ یا فضای جامعه طبیعیِ متشکل از روابط، تنظیمات خرد و کلان، نظامات حق و تکلیف و ... قرار بگیرند؛ در غیر این صورت، محکوم به میرایی به نفع دیگر بینشها خواهند بود. فضای اجتماعی مدرن، به مثابه فراگیرترین فضای اجتماعی زمانه ما، مبتنی بر طرحی است که آدام اسمیت برای نخستینبار آن را در «قالب تقسیم کار در بازار رقابت کامل» مدون نمود. در این تحقیق کارکردهای طرح اسمیت را در ساخت فضای زیست اجتماعی با کمک نظریه «تولید فضا»ی هانری لوفور در قالب شهر جمعبندی کرده و در گامی دیگر، خصوصیات جامعه اسمیتی با احکام اسلامی مقایسه خواهد شد تا روشن گردد چگونه گسترش بازارگونه نظم اجتماعی با ساخت «انسان ادیان» قابل هماهنگی نیست و به تعارض ایمان فردی و فضای اجتماعی میانجامد.</em>https://eghtesad.iict.ac.ir/article_250893_99160f616b9ae165df96cf4bdb61ad5e.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیاقتصاد اسلامی1735-3262218420220220Designing Manfa'ah Facility in Non-Riba Banking, Based on Imamiah Jurisprudenceطراحی تسهیلات منفعت در بانکداری بدون ربا بر اساس موازین فقه امامیه131165250896FAمحمد توحیدیگروه مالی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق ع، تهران، ایران0000-0002-1289-1256محمد مهدی فریدونیدانشجوی کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت مالی دانشگاه امام صادق عJournal Article20211014One of the financial needs of bank customers is to provide liquidity and working capital, especially to settle past debts; therefore, in interest-free banking, it is necessary to provide appropriate facilities to meet this need. The feature of such facilities is the creation of free resources for customers so that they can use these resources freely and without any legal restrictions in their various activities, including the settlement of Deferred debts. The purpose of this study is to provide a new solution to create free-ownership resources called Manfa'ah facilities. In this study, the legitimacy, efficiency, and acceptability of the proposed solution have been studied and analyzed. from the point of view of the nature of data, the present research is mixed (qualitative-quantitative) and from the point of view of data collection, the method is descriptive-analytical and descriptive-survey. From a jurisprudential point of view, after examining the conditions and limitations of various Ijarah, sale, and Solh contracts, it was concluded that the Solh contract is the most suitable contract for this type of facility due to its independent and flexible nature. In the financial dimension (efficiency and acceptability), the efficiency of this type of facility at the micro-level (for the customer and the bank) and at the macro level, as well as the acceptability of the facility structure were examined and approved by experts. According to experts, the best time period for the maturity of these facilities is medium-term (one to three years), the most appropriate method of deferral of facilities is the solution of a contract extension and the most appropriate economic sector for granting this facility is, the service sector.<em>یکی از نیازهای مالی مشتریان بانکها، تأمین نقدینگی و سرمایه</em><em> </em><em>در گردش مخصوصاً برای تسویه بدهیهای گذشته است؛ بنابراین در بانکداری بدون ربا لازم است تسهیلات مناسبی برای پاسخ به این نیاز ارائه شود. ویژگی اینگونه تسهیلات، ایجاد منابع تملیکی برای مشتریان است تا آنها بتوانند آزادانه و بدون محدودیت شرعی و قانونی آن را در فعالیتهای مختلف خود از جمله تسویه بدهیهای معوق استفاده کنند. برخی تسهیلات مورد استفاده در بانکداری بدون ربای ایران که منابع تملیکی آزاد ایجاد میکنند عبارتاند از: خرید دین، سلف، اجاره به شرط تملیک و مرابحه که البته هرکدام دارای مشکلات و محدودیتهایی هستند.</em>
<em>هدف این پژوهش ارائه راهکاری جدید جهت ایجاد منابع تملیکی آزاد با عنوان تسهیلات منفعت است. در این پژوهش مشروعیت، کارایی و مقبولیت راهکار پیشنهادی بررسی و تحلیل شده است. پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی، از منظر ماهیت دادهها، آمیخته (کیفی - کمی) و از منظر روش گردآوری دادهها در بخش فقهی، توصیفی - تحلیلی و در بخش مالی (کارایی و مقبولیت)، توصیفی - پیمایشی محسوب میشود. از منظر فقهی پس از بررسی شرایط و محدودیتهای عقود مختلف اجاره، بیع و صلح، این نتیجه حاصل شد که عقد صلح به دلیل ماهیت مستقل و انعطافپذیری که دارد سازگارترین عقد برای این نوع تسهیلات است. در بُعد مالی، کارایی این نوع تسهیلات در سطح خرد (برای مشتری و بانک) و در سطح کلان و همچنین مقبولیت ساختار تسهیلات مورد بررسی و تأیید خبرگان قرار گرفت. </em>https://eghtesad.iict.ac.ir/article_250896_8000013fe2e12d12dc79f5e29065d4dc.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیاقتصاد اسلامی1735-3262218420220220Islamic economics and identifying the components of disclosure in Islamic financial reportingاقتصاد اسلامی و شناسایی مؤلفههای افشا در گزارشگری مالی اسلامی167188250898FAداود رجبی مقدمدانشجوی دکترای حسابداری دانشگاه ازاد اسلامی واحد قممحمدرضا مهربان پورگروه حسابداری و مالی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران0000-0002-1086-5652رضا غلامی جمکرانیدانشگاه آزاد اسلامی واحد قممحمد کاشانی پوردانشیارگروه حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایرانحسین میثمیاستادیار پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی تهران، ایرانJournal Article20210211In the economic system of Islam, which in comparison with other existing economic systems, in terms of basic principles, core values and basic components have many differences. Transparency in financial reporting and improving the capacity for accountability are also very different. Accordingly, the purpose of this study is to identify the components of disclosure in financial reporting with an Islamic approach. The present study is qualitative, in terms of fundamental purpose and descriptive (non-experimental). The research method was data-based method. The statistical population included professors, experts and specialists in Islamic economics, 6 of whom were selected by snowball method and interviewed. The criterion for determining the sample size was theoretical saturation and the data were analyzed in open, axial, and selective coding steps. The reliability of the interviews was confirmed by two methods of recoding and using two coders. The results showed that disclosure in the Islamic financial reporting system, unlike Western models, in addition to the need to be done in terms of wealth (or the same income) and profit, but also disclosure in the distribution of wealth and profits. In addition, disclosure is influenced by the values that govern the Islamic economic system (fundamental values and public values) and factors such as the goals of users and the role of institutions affect it. Such a system of disclosure will lead to results such as reporting the classification of Islamic contracts and Islamic taxes, and will ultimately lead to the benefit of stakeholders and beneficiaries.<em>در نظام اقتصادی مورد نظر اسلام که در مقایسه با سایر نظامهای اقتصادی موجود، از نظر اصول بنیادین، ارزشهای محوری و مؤلفههای اساسی دارای تفاوتهای فراوانی میباشد، شفافیت در گزارشگری مالی و ارتقای ظرفیت پاسخگویی نیز دارای تفاوتهای بسیاری میباشد. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفههای افشا در گزارشگری مالی با رویکرد اسلامی میباشد. تحقیق حاضر از نوع کیفی، از لحاظ هدف بنیادی و از نوع توصیفی (غیرآزمایشی) میباشد. روش پژوهش روش دادهبنیاد است. جامعه آماری شامل اساتید، صاحبنظران و متخصصان اقتصاد اسلامی بودند که با تعداد 6 نفر از آنان که به روش گلوله برفی انتخاب شدند، مصاحبه صورت گرفت. معیار تعیین حجم نمونه اشباع نظری بود و دادهها در سهگام کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. پایایی مصاحبهها با دو روش کدگذاری مجدد و استفاده از دو کدگذار تأیید شد. نتایج نشان داد که افشا در نظام گزارشگری مالی اسلامی برخلاف مدلهای غربی علاوه بر اینکه بایستی در بعد کسب ثروت (همان درآمد) و سود انجام شود، بلکه ضروری است افشا در توزیع ثروت و سود نیز صورت پذیرد. علاوه بر این افشا تحت تأثیر ارزشهای حاکم بر نظام اقتصادی اسلامی (ارزشهای بنیادین و</em><em> </em><em>ارزشهای عمومی) صورت میپذیرد و عواملی نظیر اهداف استفادهکنندگان و نقش نهادهای تأثیرگذار بر آن مؤثر واقع میشوند. چنین نظام افشا موجب نتایجی همچون گزارشگری طبقهبندی عقود اسلامی و مالیات اسلامی شده و در نهایت منجر به تأمین منافع ذینفعان و ذیحقان خواهد شد.</em>https://eghtesad.iict.ac.ir/article_250898_b371cf50e67eb75cb508d212a80b2d66.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیاقتصاد اسلامی1735-3262218420220220Evaluation and analysis of economic model of families with an Islamic approach (results of a survey in Tehran)ارزیابی و تحلیل الگوی اقتصادی خانوادهها با رویکرد اسلامی (نتایج یک پیمایش در سطح شهر تهران)189227250899FAسیده اشرف موسوی لقماندکترای سیاستگذاری عمومی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت ایرانعطاءالله رفیعی آتانیاستاد دانشکده مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت ایرانعلیرضا معینیدانشکده مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت ایرانمیرسامان پیشواییدانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایرانJournal Article20210905Recognition of socio-economic characteristics and decision-making and behavior of different families is one of the important tools for evaluating the social policies. So far, family economics have been evaluated based on family welfare criteria in the West and have never been viewed from the perspective of Islamic economic indicators. In this study, based on the gradational family model and the scale designed for it, the researcher has conducted a survey on 387 households in Tehran. In analyzing the results, use was made of not only the descriptive statistics, but also of such inferential statistical methods as the linear regression analysis. Use was also made of the fuzzy C-means clustering method to divide families into different clusters based on the advancement and decline components. Results have shown that the absolute income and assets are not good predictors of the family status and its variations; in contrast, the feeling of economic adequacy and satisfaction can, as a mental and cognitive component, explain a higher percentage of families’ changes and diversities. Although families are relatively well-off in terms of the growth criteria (cooperation, kindness, and transcendence), a high percentage of them experience average naturalness and moderate to high exploitation. Hence, it can be concluded that, while paying attention to transcendent values, families in Tehran have serious weaknesses in some components.<em>شناخت ویژگیهای اجتماعی ـ اقتصادی و نحوه تصمیمگیری و رفتار خانوادههای مختلـف، از ابزارهای مهم برای ارزیابی سیاستها و برنامهریزیهای اقتصادی و اجتماعی هر کشور به شمار میرود. تاکنون ارزیابی اقتصاد خانواده و طبقهبندی خانوادهها بر مبنای معیارهای بهزیستی خانواده در غرب انجام شده و هیچگاه از منظر اقتصاد اسلامی و شاخصهای بومی به آن نگریسته نشده است. محقق در این پژوهش بر مبنای الگوی اقتصاد خانواده ذومراتب و مقیاس طراحیشده برای آن، اقدام به انجام پیمایش و توصیف و تبیین الگوی اقتصادی خانوادهها نموده است. مزیت مهم این مقیاس، نسبت به سنجهها و معیارهای متعارف، جامعیت نگرش به خانواده با محوریت مفهوم «رشد» در مقابل مفهوم سود و منفعت مادی است. 387 خانواده تهرانی از طریق نمونهگیری خوشهای تصادفی برای شرکت در پیمایش انتخاب شدهاند. در تحلیل نتایج، از شیوههای آمار استنباطی مانند تحلیل مقایسهای و تحلیل رگرسیون خطی استفاده شده است؛ همچنین با استفاده از روش خوشهبندی فازی، خانوادهها بر حسب مؤلفههای رشد و افول، در خوشههای مختلف تقسیم شدهاند. نتایج نشان میدهد مطلق درآمد و دارایی، پیشبین خوبی برای مراتب خانواده و تغییرات آن نیست و در مقابل احساس کفایت و رضایت اقتصادی به عنوان مؤلفه ذهنی و شناختی قادر به تبیین درصد بیشتری از تغییرات و تنوع خانوادههاست؛ همچنین خانوادهها از لحاظ معیارهای رشد (تعاون، احسان و تعالی) وضعیت نسبتاً خوبی دارند؛ اما توأماً درصد قابل توجهی از آنها میانگین طبیعیبودن و استخدامگری متوسط و بالایی را تجربه میکنند؛ بدین ترتیب میتوان گفت زوجهای تهرانی در عین توجه به مؤلفههای تعالی، مادیگرایی و خودخواهی را به کانون خانواده راه دادهاند. در پایان، بر مبنای نتایج تحقیق، توصیههای سیاستی ارائه شده است. </em>https://eghtesad.iict.ac.ir/article_250899_3effe7a52918614b524784ac124fc190.pdf