پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیاقتصاد اسلامی1735-3262207820200822Interaction of individuals and institution from the perspective of the Quran and its explanation based on Islamic wisdomتعامل دوسویه فرد و نهاد از منظر قرآن کریم و تبیین آن مبتنی بر حکمت اسلامی53244908FAنظریان مفید محمدتقیدانشآموخته دکترای اقتصاد اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیسیدحسین میرمعزیدانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیJournal Article20181128Question of existence and how the relationship between person and institution and how each influences the other is an important question which is related to the anthropological and sociological foundations of economics. It’s so important that the way to answer this question can be considered the distinguishing point of the old institutionalism from new institutionalism and neoclassical economics. In this article, we first tried to answer from the perspective of the Qur'an to the question of "is the relationship between the individual and the institution is a mono-relativistic or interactive and two-sided interrelationship" and in the following, by means of a descriptive-analytical method, the relationship between the individual and the institution based on the mentioned linear sequences is explained for choice in Islamic philosophy. The result of this research is that, firstly, from the perspective of the Quran, the relationship between the individual and the social institutions is a two-side relationship and in addition to influencing individuals to form and transform social institutions, institutions also affect the values and mental preferences of the actors. Secondly, the human choices consist of three layers of insight, orientation and action, each of which includes different stages. In Almost all priori stages of a choice, except the stage of determination, there is a two-way interaction between the individual and the community that is affecting each other.سوال از وجود و چگونگی رابطه میان فرد و نهاد و نحوه تأثیرگذاری هر یک در دیگری از پرسشهای مهمی است که مرتبط با مبانی انسانشناختی و جامعهشناختی اقتصاد میباشد. اهمیت آن تا بدان جاست که میتوان نحوه پاسخ به این پرسش را نقطه افتراق مکتب نهادگرایی قدیم از نهادگرایی جدید و اقتصاد نئوکلاسیک دانست. در این مقاله سعی بر آن است تا بدواً از منظر قرآن به این پرسش که «آیا رابطه میان فرد و نهاد رابطهای تک سویه است یا رابطهای تعاملی و دو سویه؟» پاسخ داده شود و در ادامه با روش توصیفی-تحلیلی نحوه ارتباط میان فرد و نهاد مبتنی بر توالی خطی ذکر شده برای انتخاب در حکمت اسلامی تبیین گردد.<br /> دستاورد این پژوهش آن است که اولا؛ً از منظر قرآن رابطه میان فرد و نهادهای اجتماعی یک رابطه دو سویه بوده و در کنار تأثیرگذاری افراد بر شکلگیری و ایجاد تحول در نهادهای اجتماعی، نهادها نیز بر ارزشها و ترجیحات ذهنی کنشگران تأثیر دارند. ثانیاً؛ افعال انسان متشکل از سه لایه بینشی، گرایشی و کنشی است که هر یک از این لایهها، مراحل مختلفی را شامل میشوند. تقریباً در تمامی مراحل پیشینی یک انتخاب، بجز ساحت اراده، تعامل دو سویه میان فرد و اجتماع در جریان بوده و بر هم تأثیر میگذارند.https://eghtesad.iict.ac.ir/article_44908_70012bdee425977f1ee7bdd77396b3b9.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیاقتصاد اسلامی1735-3262207820200822Ensuring public interest through rational behavior in the new political economy and Nahj al-Balaghahتأمین منافع عمومی از طریق رفتار عقلایی در اقتصاد سیاسی جدید و نهج البلاغه336144909FAنصرالله انصاریمجتمع آموزش عالی علوم انسانی وابسته به جامعه المصطفی العالمیهمصطفی کاظمی نجف ابادیاستادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20180910How to secure the public interest through individual optimization is the issue of economists' day in both the theoretical and practical fields. How can people who are selfishly motivated to maximize their personal interests be encouraged to pursue the public interest? In answering this question, the new political economy theorists view public interest through individual optimism as simplistic and suggest that economists take this into account when making economic advice to policy makers. According to their analytical framework, rational behavior in incomplete information demands that ordinary people have no incentive to spend in the public goods sector and seek the use of free rides. Pressure groups and bureaucrats exploit their information for self-interest and to the detriment of the public interest, and politicians sacrifice public interest for the sake of power. This analytical framework is incompatible with the behavioral patterns in Islam, one of which is Imam Ali (AS). In the context of the analytically deduced analytic method of the Prophet's words in Nahj al-Balagha, the provision of the public interest is in line with the personal motivation of the individual for their personal benefit. According to this analysis, individuals see their self-interest in the Hereafter benefit, which can only be obtained with the consent of God. The motivation to maximize God's satisfaction, while unifying the rational behavior of the major players in society, simplifies and enhances all behaviors to serve the public interest. The realization of these conditions depends on the monotheistic upbringing of the people of the community, the existence of religious rule and the provincialism of the people.چگونگی تأمین منافع عمومی از طریق بهینهیابی فردی مسأله روز اقتصاددانان در هر دو حوزة نظری و عملی است. چگونه میتوان افرادی را که با انگیزة خودخواهی بهدنبال بیشینهسازی منافع شخصی خود هستند به پیگیری منافع عمومی ترغیب کرد؟ در پاسخ به این پرسش، نظریهپردازان اقتصاد سیاسی جدید دستیابی به منافع عمومی از طریق بهینهیابی فردی را سادهانگارانه تلقی کرده و به اقتصاددانان پیشنهاد میدهند در هنگام توصیههای اقتصادی به سیاستمداران، این موضوع را در نظر بگیرند. براساس چارچوب تحلیلی آنان، رفتار عقلایی در شرایط اطلاعات ناقص اقتضا دارد که مردم عادی انگیزهای برای هزینه کردن در بخش کالاهای عمومی را نداشته و بهدنبال استفاده از سواری مجانی باشند. گروههای فشار و بوروکراتها از اطلاعات خود برای منفعت شخصی و ضرر منافع عمومی بهرهبرداری کرده و سیاستمداران نیز منافع عمومی را فدای حفظ قدرت کنند. این چارچوب تحلیلی، با الگوهای رفتاری در اسلام که یکی از آنها امام علی(ع) باشد، سازگاری ندارد. در چارچوب تحلیلیِ استنباطشده به روش توصیفی-تحلیلی از سخنان حضرت در نهج البلاغه، تأمین منافع عمومی در راستای انگیزة شخصی افراد برای منافع فردیشان قرار میگیرد. براساس این تحلیل، افراد منافع شخصی خود را در منفعت اخروی میبینند که تنها با جلب رضایت خداوند حاصل میشود. انگیزة بیشینهسازی رضایت خداوند، ضمن اینکه به رفتار عقلایی بازیگران اصلی جامعه جهت واحد میدهد، همة رفتارها را در تأمین منافع عمومی بسیح کرده و همافزایی بهوجود میآورد. تحقق این شرایط، بستگی به تربیت توحیدی افراد جامعه، وجود حکومت دینی و ولایتپذیری مردم دارد.https://eghtesad.iict.ac.ir/article_44909_cebfdea9afc0e671af62f3e67bb3276e.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیاقتصاد اسلامی1735-3262207820200822Analysis of Efficiency and Justice in Conventional and Islamic Economics
(consumption-based exchange economy)بررسی کارایی و عدالت در اقتصاد متعارف و اسلامی (با تأکید بر یک اقتصاد مبادلهای مبتنی بر مصرف)639444910FAسید روح اله احمدی حاجی آبادیدانشکده علوم انسانی دانشگاه دامغانرفیع حسنی مقدماستادیار اقتصاد دانشگاه دامغانJournal Article20190306One of the basic issues in microeconomic theory is the general equilibrium and how it is achieved, which is presented by Pareto-efficient condition and two fundamental theorems of welfare economics in the conventional economy. The critique of Pareto condition is that access to efficient conditions is not necessarily accompanied by justice, and the existence of economic efficiency does not guarantee fair conditions. On the other hand, in Islamic science and, consequently, Islamic economics, justice has always been emphasized in all fields. Therefore, in terms of Islamic economics, achieving economic efficiency without regard to justice is useless. In this research, the economic characteristics of the Muslim human being are explained and his preferences are modeled mathematically. Based on the model, a rich person gains disutility from the inequality gap between himself and the poor, and donate to the poor in various forms (charity, Khoms, Zakat, etc.). In this model, it has been shown that it is possible to achieve a Pareto condition along with justice without the intervention of any dictator. Also, the optimal amount of financial payments that maximizes social utility is computed. Therefore, it is possible to reach Pareto-efficiency condition with justice by considering the concepts and principles of Islamic economics and the fact that the Muslim person, in addition to his self-utility, pay attention to the interests and utilities of other people.یکی از مباحث بنیادی در نظریه اقتصاد خرد، بحث تعادل عمومی و نحوه دستیابی به آن است که در قالب شرط بهینه پرتو و دو قضیه بنیادی رفاه در اقتصاد متعارف ارائه می شود. نقدی که به شرط بهینه پرتو وارد می شود اینست که دسترسی به شرایط کارا لزوماً به همراه عدالت نیست و وجود کارایی در اقتصاد، تضمین کننده شرایط عادلانه نیست. از دیگر سو در آموزه های اسلامی و به تبع آن اقتصاد اسلامی، همواره برقراری عدالت در تمام زمینه ها مورد تأکید قرار گرفته است. لذا از منظر اقتصاد اسلامی دستیابی به کارایی اقتصادی بدون در نظر گرفتن مؤلفه عدالت غیر مثمر است. در این تحقیق با بر شمردن ویژگیهای انسان اقتصادی مسلمان و بررسی ترجیحات وی در قالب یک الگوی ریاضی که بر اساس آن، از شکاف نابرابری بین خود (ثروتمند) و افراد فقیر، عدم مطلوبیت کسب می کند و همچنین وارد کردن پرداختهای مالی در قالب مستحبات و واجبات شرعی(انفاق، خمس، زکات و ...)، ضمن دستیابی به شرط بهینه پرتو، شرط وجود عدالت توزیعی نیز برقرار می شود. همچنین مقدار بهینه ای از پرداختهای شرعی که مطلوبیت اجتماعی را حداکثر می کند، به دست می آید. بنابر این با توجه به مفاهیم و اصول اقتصاد اسلامی و اینکه فرد مسلمان علاوه بر مطلوبیت خود به منافع و مطلوبیت افراد دیگر هم توجه می کند (دیگر خواهی)، می توان به شرط کارایی همراه با عدالت رسید.https://eghtesad.iict.ac.ir/article_44910_6d11f786b91ced6c6eabb028144849e4.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیاقتصاد اسلامی1735-3262207820200822مبانی فقهی و موضوعشناسی کارمزد قرضالحسنه در نظام بانکی ایرانمبانی فقهی و موضوعشناسی کارمزد قرضالحسنه در نظام بانکی ایران9512544911FAسیدعباس موسویاناستاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیاکبر کشاورزیاندکترای اقتصاد و عضو هیئتمدیره پستبانکJournal Article20190518یکی از آموزههای اسلام نهاد قرضالحسنه است و مطابق روایات، قرضالحسنه ثوابی بالاتر از صدقه دارد. این نهاد در طول تاریخ اسلام سیرتکاملی داشته، گاه در قالب قرضهای شخصی، گاه در قالب صندوقهای قرضالحسنه خانگی، محلی و منطقهای بوده بعد از انقلاب و تصویب قانون عملیات بانکی بدونربا، وارد بانکداری شد و بانکها بخشی از منابع خود را به قرضالحسنه اختصاص دادند و امروزه بانکهایی به عنوان بانکهای قرضالحسنه هستند.<br /> به اتفاق فقهای مذاهب اسلامی، در قرارداد قرض، اشتراط هر نوع زیاده ربا است. اما سوال این است که بانکها و صندوقهای قرضالحسنه که در انجام فرایند اعطای قرضالحسنه متحمل هزینههایی چون هزینه پرسنلی، اداری، تبلیغاتی و... میشوند میتوانند مبلغی را به عنوان کارمزد عملیات دریافت کنند. گروهی از فقها با استناد به روایاتی که اشتراط هر نوع زیاده را در قرارداد قرض مصداق ربا میدانند دریافت کارمزد را ممنوع میدانند در مقابل گروهی دیگر از فقها با استناد به روایات دیگر، تنها گرفتن منفعت را ربا دانسته اشتراط کارمزد واقعی را مصداق ربا نمیدانند. البته این گروه تاکید دارند که کارمزد نباید بیش از هزینه عملیات قرضالحسنه باشد که اجرای دقیق این موضوع چالشهایی را برای نظام بانکی به وجود میآورد.<br /> این تحقیق به بررسی و شفافسازی مبانی فقهی و موضوع شناسی کارمزد قرضالحسنه پرداخته و با تحلیل ماهیت، میزان واقعی کارمزد، نحوه محاسبه و اخذ کارمزد، به تشریح موضوع از جنبههای مختلف و ارایه پیشنهادهایی جهت تدوین استفتا از مراجع تقلید در خصوص اصل جواز، قلمرو و نحوه اخذ کارمزد میپردازد.یکی از آموزههای اسلام نهاد قرضالحسنه است و مطابق روایات، قرضالحسنه ثوابی بالاتر از صدقه دارد. این نهاد در طول تاریخ اسلام سیرتکاملی داشته، گاه در قالب قرضهای شخصی، گاه در قالب صندوقهای قرضالحسنه خانگی، محلی و منطقهای بوده بعد از انقلاب و تصویب قانون عملیات بانکی بدونربا، وارد بانکداری شد و بانکها بخشی از منابع خود را به قرضالحسنه اختصاص دادند و امروزه بانکهایی به عنوان بانکهای قرضالحسنه هستند.<br /> به اتفاق فقهای مذاهب اسلامی، در قرارداد قرض، اشتراط هر نوع زیاده ربا است. اما سوال این است که بانکها و صندوقهای قرضالحسنه که در انجام فرایند اعطای قرضالحسنه متحمل هزینههایی چون هزینه پرسنلی، اداری، تبلیغاتی و... میشوند میتوانند مبلغی را به عنوان کارمزد عملیات دریافت کنند. گروهی از فقها با استناد به روایاتی که اشتراط هر نوع زیاده را در قرارداد قرض مصداق ربا میدانند دریافت کارمزد را ممنوع میدانند در مقابل گروهی دیگر از فقها با استناد به روایات دیگر، تنها گرفتن منفعت را ربا دانسته اشتراط کارمزد واقعی را مصداق ربا نمیدانند. البته این گروه تاکید دارند که کارمزد نباید بیش از هزینه عملیات قرضالحسنه باشد که اجرای دقیق این موضوع چالشهایی را برای نظام بانکی به وجود میآورد.<br /> این تحقیق به بررسی و شفافسازی مبانی فقهی و موضوع شناسی کارمزد قرضالحسنه پرداخته و با تحلیل ماهیت، میزان واقعی کارمزد، نحوه محاسبه و اخذ کارمزد، به تشریح موضوع از جنبههای مختلف و ارایه پیشنهادهایی جهت تدوین استفتا از مراجع تقلید در خصوص اصل جواز، قلمرو و نحوه اخذ کارمزد میپردازد.https://eghtesad.iict.ac.ir/article_44911_e889f7a6a64737fc07b57c58838cddf4.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیاقتصاد اسلامی1735-3262207820200822Analyzing Speculative Transactions in Securities market based on Shariah principlesواکاوی معاملات بورسبازانه در بازار اوراق بهادار بر اساس موازین شریعت اسلام12715844912FAمحمد توحیدیعضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق ع0000-0002-1289-1256Journal Article20190401Speculation in securities market is an activity in which the trader with buying and selling securities in short horizon, intend to obtain the capital gain raised on price volatility.<br /> There are pros and cons for speculation. Some benefits of speculation include: increasing liquidity and efficiency in financial markets, decreasing price volatility, and increasing acceptance of risk. Along with the advantages mentioned, if speculative transactions extensively are developed in financial markets, such deals may cause to raise excess price volatility and speculative bubbles.<br /> In this research, at first by the method of library studies, dimensions of speculation include definition, types, effects, and … are studied. in the next step, sharia rules related to speculation have been extracted that include Gharar, Dharar, Tadlis, Akl al Mal Bil Batil, Ihtikar, and … and by the method of multi-level Ijtihad , these extracted sharia rules are analyzed and adapted with speculative transactions. It is noted in this research speculation is studies assuming no market abuse such as manipulation and inside trading.سفتهبازی (بورسبازی) فعالیتی است که طی آن یک معاملهگر با خرید و فروش دارایی در افق زمانی کوتاهمدت، به دنبال کسب سود سریع ناشی از تغییرات و نوسانات قیمتی دارایی است. در طول تاریخ بازارهای مالی از یک سو، بورسبازان را مقصران اصلی ایجاد حبابهای سفتهبازانه و نوسانات قیمتی شدید در بازارهای مالی میدانند و از سوی دیگر نقش بورسبازان را بخاطر افزایش نقدشوندگی، کارایی و ظرفیت تحمل ریسک در بازار، مفید و ضروری میدانند. <br /> هدف نوشتار پیش رو بررسی تطبیقی بورسبازی با فرض عدم دستکاری بازار و عدم استفاده از اطلاعات نهانی با موازین شریعت اسلام است؛ از این رو ابتدا به روش اسنادی موضوعشناسی جامعی از بورسبازی ارائه شده، درگام بعد شبهات فقهی مرتبط با بورسبازی_ یعنی اکل مال به با طل، صوری، قماری، غرری و ضرری بودن_تشریح شده، سپس به روش توصیفی_ استنباطی و گروه کانونی، به این شبهات پاسخ داده شده است. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که با توجه به اطلاقات و عمومات آیات شریفه قرآن و دلالت روایات مختلف، بورس بازی با فرض عدم دستکاری و عدم استفاده از اطلاعات نهانی، مصداق بیع محسوب شده و از نظر شرعی صحیح است و شبهههای مطرح شده، وارد نیست؛ البته اگر این نوع بورسبازی به شکل گسترده در بازارهای مالی رواج یابد می تواند سبب ضررهایی چون نوسانات شدید و بروز حباب های قیمتی گردد که به انسجام و یکپارچگی بازارهای مالی آسیب خواهد زد.https://eghtesad.iict.ac.ir/article_44912_3b975abf77e835358089044e5319b167.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیاقتصاد اسلامی1735-3262207820200822Modeling the role of immaterial factors in endogenous economic growth with emphasis on social capital in Islamic economicsمدلسازی نقش عوامل غیر مادی در رشد اقتصادی درونزا با تاکید بر سرمایه اجتماعی، در اقتصاد اسلامی15918744913FAسعید فراهانی فردعضو هیات علمی اقتصاد اسلامی دانشگاه قم0000-0002-0316-863Xآیت اله زنگی نژاددانشجوی دکتری اقتصاد اسلامی دانشگاه قمJournal Article20200112The evolution of their theories of development and their application has made them more realistic about the growth process of countries and their income differences. For example, parameters such as human capital and social capital have been incorporated into these models and more emphasis has been placed on them. Given the need to objectify Islamic beliefs in economic behaviors and the importance of improving the quality of people's lives from the perspective of Islam and considering the many qualitative aspects Islamic beliefs In this paper, we attempt to incorporate non-material parameters affecting growth by emphasizing on the factors extracted from the Holy Qur'an conceptually and mathematically and examine the effects of these variables on economic growth. Library Studies and Analytical - Abstract Methods Lee, Mathematical and Mathematical have concluded that by incorporating immaterial factors resulting from religious teachings into the growth model, one can increase the productivity of the factors of production, and thereby increase the availability of various types of capital and national production, so that The national production base has increased and its growth rate is increasing nonlinearlyتکامل نظریات رشد و کاربردی شدن آن ها، موجب شده است این نظریات واقعیت های بیشتری از فرایند رشد کشورها و تفاوت های درآمدی آنها را بنمایاند. به طور مثال پارامترهایی مانند سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی وارد مدل های مذکور گردیده و تاکید بیشتری بر درونزایی آنها شده است. نظر به لزوم عینیت بخشیدن باورهای اسلامی در رفتارهای اقتصادی و اهمیت بهبودکیفیت زندگی مردم از منظر اسلام و با توجه به کیفی بودن بسیاری از باورهای اسلامی در این مقاله برآنیم تا تا پارامترهای غیر مادی موثر بر رشد را با تاکید بر عوامل استخراج شده از قران کریم به بصورت مفهومی و ریاضی وارد مدل رشد کرده وآثار این متغیرها را بر رشد اقتصادی را بررسی کنیم، بدین منظور با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و روش های تحلیلی – انتزاعی عقلی ، نقلی و ریاضی به این نتیجه رسیده که با وارد کردن عوامل غیر مادی منتج از آموزه های دینی، در مدل رشد می توان بهره وری عوامل تولید، و به دنبال آن موجودی انواع سرمایه و د رنهایت تولید ملی را افزایش داد به صورتی که پایه تولید ملی افزایش یافته و نرخ رشد آن بصورت غیر خطی و فزاینده در می آید.https://eghtesad.iict.ac.ir/article_44913_133be9669194d80d8620ff8e116c38cd.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیاقتصاد اسلامی1735-3262207820200822Selling at the Market Price in Retailers: Ethical and Islamic Jurisprudential Studyمعامله کالا به نرخ روز در خردهفروشیها؛ بررسی اخلاقی و فقهی18921144914FAعلیاصغر محمدزادهدانشجوی دکتری دانشگاه معارف اسلامی قم، گروه معارف اسلامی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0000-0001-9725-4231Journal Article20190604Abstract<br /> In this paper, after explaining a problem of the business ethics and referring to its general history, it is claimed that retailers do not have to sell goods according to the price of the time of buying, but they have the right to sell their goods at the price market. After the definition, of the property and the economic value, three principles have been used to proof of the claim: 1. necessity of preservation of property, 2. la zarar (لاضرر), and 3. Golden Rule. Finally, in explaining the opposition's arguments like self-sacrifice in Islamic ethics, have been concluded that it is good to sell according to a former price, but it does not obligatory. Two other arguments of the opposition are the principles of asceticism (zohd) and justice. The method of study except rational reasoning is use of the Islamic traditions. We argue from Islamic jurisprudence theories some times.در این مقاله بعد از طرح یک مسأله از شاخه اخلاق کاربردی تجارت و اشاره به پیشینه عام آن، ادعا شده که لزومی ندارد خردهفروشان کالا را به قیمت خرید محاسبه کنند، بلکه آنها حق دارند و حتی گاهی واجب است دارایی خود را به نرخ روز به فروش برسانند. در بیان ادله موافق، ابتدا با تعریف دارایی و ملاک ارزش اقتصادی سعی شده تا اثبات شود که اگر خردهفروش داراییاش را به قیمت سابق محاسبه کند، متضرر می-گردد. در مرحله بعد به سه اصل وجوب حفظ مال، لاضرر و قاعده طلایی استدلال شده تا اثبات شود که کاسب از نظر اخلاقی حق دارد کالا را به قیمت روز بفروشد، حتی ادعا شده بنا بر حکم قاعده طلایی و استفاده از حق سرمایهگذاری فرد میتواند تحت شرایطی بدون فرض ضرر، از فروش کالا به نرخ روز سود اضافی کسب کند. در تبیین استدلالهای مخالف فرض گرانفروشی و غبن در این نوع محاسبه قیمت مردود اعلام میشود. البته با تمسک به اصل ایثار در اخلاق اسلامی بیان شده که خوب است در صورتهای خاص خردهفروش جنسش را به قیمت سابق بفروشد اما الزامی ندارد و بلکه گاهی منع میشود. دو نقد دیگر از مخالفین با تمسک به اصل زهد و انصاف بیان و پاسخ داده میشود. این مسأله از حیث اخلاقی بررسی شده و ارتباطی به جنبه حقوقی آن ندارد. روش پژوهش غیر از استدلالهای عقلانی، تمسک به دلایل نقلی اسلامی را نیز شامل میگردد. گاهی از احکام فقهی موافق اخلاق، به عنوان شاهد استفاده میشود.https://eghtesad.iict.ac.ir/article_44914_779cfaffb4ad40f25f05d254cfe0d17b.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیاقتصاد اسلامی1735-3262207820200822A Model for ijareh Sukuk Rating in Iran Capital Marketمدلی به منظور رتبه بندی اوراق اجاره در بازار سرمایه ایران21323944915FAامیر عباس صاحبقرانیدکتری حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی0000-0003-1325-0001قاسم بولوعضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20180610The increasing expansion of financing through the capital market and the introduction of guidelines for the establishment and operation of Credit Rating Agencies, necessitates the development of appropriate credit rating models for financial instruments. On the other hand, the capital market is centered on sukuk bonds, which will be required by the Securities and Exchange Organization, in the case of credit rating agencies, the sukuk rating.<br /> the present study has developed a Ijareh Sukuk ranking model. the problems of the issuance of Ijareh Sukuk process, such as the obligatory existence of the guarantor, will be overcome and, on the other hand, the field of transparency of the financing market and the acceleration of the financing process through the capital market will be provided. in this research, after studying the theoretical foundations of the subject matter of the research, including the rules and instructions issued by the securities and stock market organization, the theoretical and scientific principles regarding the rating of securities and the procedures of institutions in the field of credit rating Sukuk rental, The primary model of credit rating for Sukuk rental was extracted, then the dimensions, specifications and indicators of the template were subjected to an expert opinion survey using the Delphi research method .Finally, based on the received comments, the final framework of the credit rating model Sukuk rental was developed in the capital market of Iran. The model generally consists of 2 dimensions including credit rating and fiduciary ranking, and each dimension has components and indicators that form these factors of the conceptual model of credit rating of the rental bonds. in this research, in addition to analyzing the results in classical Delphi format, the Fuzzy Delphi method has also been used to reduce the effect of verbal bias in the research process.گسترش روزافزون حرفهی رتبهبندی در بازار سرمایه، بکارگیری الگوهای تخصصی را به منظور رتبهبندی هر ابزار مالی در این بازار ایجاب مینماید، از سوی دیگر ابزارهای تامین مالی مبتنی بر بدهی در بازار سرمایه با محوریت صکوک شکل گرفته که هر یک از انواع این اوراق، از حیث رویه عملیاتی انتشار و تعهدات تامین مالی شونده دارای تفاوتهای متعددی میباشند.<br /> بر این اساس در پژوهش حاضر، الگوی رتبهبندی اوراق اجاره به عنوان مهمترین ابزار تامین مالی مبتنی بر دارایی در بازار سرمایه ارائه شده است تا از یک سو مشکلات اجرایی انتشار اوراق اجاره از جمله وجود رکن ضامن مرتفع گردد و از سوی دیگر زمینه شفافیت بازار تأمین مالی و تسریع در فرآیند تأمین مالی از طریق این بازار فراهم شود، به همین منظور پس از مطالعه مبانی نظری موضوع پژوهش، مدل اولیه رتبهبندی اوراق اجاره استخراج گردید، سپس ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای مدل تهیه شده با استفاده از روش پژوهش دلفی در معرض نظرخواهی خبرگان قرار گرفته و نهایتاً بر اساس نظرات دریافت شده، چارچوب نهایی مدل رتبهبندی اوراق اجاره در بازار سرمایه ایران تدوین گردید. این مدل به طور کلی از 2 بُعد شامل رتبهبندی اعتباری و رتبهبندی ارزشی تشکیل شده و هر بُعد دارای مؤلفهها و شاخصهایی است که مـجموعه این عـوامل، مدل مفهومی رتبهبندی اوراق اجاره را شکل میدهد؛ لازم به ذکر است در این پژوهش علاوه بر تحلیل نتایج در قالب دلفی کلاسیک، از روش دلفی فازی نیز استفاده شده است تا اثر سوگیریهای کلامی در فرآیند پژوهش تا حد امکان کاهش یابد.https://eghtesad.iict.ac.ir/article_44915_fb8026cfd551130c6db3db8bda9c9323.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیاقتصاد اسلامی1735-3262207820200822A Survey on the Performance of the Credit FinTech and Providing a Business Model for the Credit FinTech Compliant with Islamic Contractsبررسی عملکرد فینتکهای اعتباری و ارائه مدل کسب و کار فینتک اعتباری سازگار با عقوداسلامی24127344916FAحسین کورش پسندیدهپردیس البرز دانشگاه تهران ،تهران ، ایرانعلی سوریعضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران -تهران -ایرانقهرمان عبدلیعضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران - تهران - ایرانJournal Article20190409Today, financial technologies in lending sector have an effective role in microfinance in developed countries. Microfinance is one of the challenging issues of the society due to the bank-centered nature of the Iranian economy. Launching a Peer to Peer credit FinTech can lead to optimal financial resources in micro sections, liquidity withdrawal from speculative activities and financing. <br /> This research investigates the performance of the credit FinTech in developed countries and a business finance model is proposed for credit FinTech appropriate for Iran's economy based on Islamic contracts (Civil Partnership Contract) by using analytical- descriptive methods, cross-sectional method and the idea of the experts. <br /> Proper policy making in the implementation of the model will improves the financing of individuals - small and medium-sized enterprise, providing facilities with a good interest rate, providing appropriate services, increasing access to individuals, reducing transaction costs, reducing informal lending activity in the socity, increasing social responsiblity and participation of people in economic activities in the society.امروزه فنآوریهای مالی در بخش وامدهی نقش موثری در تامین مالی خرد کشورهای توسعهیافته دارند. تامین مالی خرد با توجه به بانک محور بودن اقتصاد ایران یکی از معضلات موجود جامعه میباشد. راهاندازی فینتک اعتباری فرد به فرد میتواند باعث هدایت بهینه منابع مالی به بخشهای خرد، خروج نقدینگی از فعالیتهای سفتهبازی و تامین مالی گردد. در این تحقیق ضمن بررسی عملکرد فینتکهای اعتباری در کشورهای توسعه یافته با استفاده از روشهای تحلیلی_توصیفی و پیمایش مقطعی با پرسش از خبرگان به ارائه یک مدل کسب وکار فینتک اعتباری، مناسب با اقتصاد ایران مبتنی بر عقود اسلامی (عقد مشارکت مدنی) میپردازد.<br /> سیاستگذاری مناسب در اجرای مدل ، باعث بهبود تامین مالی اشخاص - کسب وکارهای تجاری کوچک و متوسط؛ ارائه خدمات مناسب؛ افزایش دسترسی اشخاص به تسهیلات؛ ارائه تسهیلات با نرخ سود مناسب؛ کاهش هزینه های مبادله؛ کاهش فعالیتهای وامدهی غیررسمی درجامعه؛ افزایش مسئولیت اجتماعی و مشارکت مردم در فعالیتهای اقتصادی جامعه میشود.https://eghtesad.iict.ac.ir/article_44916_5279a43729c20b6d13c54c92c9ede439.pdf