پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیاقتصاد اسلامی1735-3262176520170421The Relationship Between Charity and Iran’s Economic Growthارتباط انفاق و رشد اقتصادی در ایران53225126FAامیر خادم علیزادهاستادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی0000000307387423مصعب عبداللهیاستادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور، ایرانحسین غفورزادهدانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20160412In traditional economics’ literature, wide range of studies have took place on affecting factors on economic growth. Theoretical and experimental studies have introduced several affecting factors. Being accurate in Islamic resources, shows that in addition to factors introduced in traditional economics’ texts, religious texts introduce charity as one of factors that increase revenues and assets. Religious texts not only does not count the charity as a factor of assets’ decrease, but also count it as a factor of assets’ maintenance and growth and a factor that brings moral and hereafter reward for the payer of charity. This article through Vertical Auto Regressive model (VAR) and Granger causality test, is to test the hypothesis that “there is a causative two-way relationship between charity and economic growth”. To do this, two variables of GDP’s growth rate according to 2004’s fixed prices and aggregate revenues (sum of special revenues and donations) of Imam Khomeini’s Relief Committee are used as an index of charity in Iran’s economy during years 1987-2013. Based on Dikki-Fuller test, both two variables are in a stable level and first difference grade is the optimum grade. Finally, the main hypothesis of the article claiming a causative two-way relationship between charity and economic growth was proved.در ادبیات اقتصاد متعارف، مطالعات گستردهای درباره عوامل تأثیرگذار بر رشد اقتصادی صورت گرفته است؛ مطالعات نظری و تجربی انجام گرفته از سوی اقتصاددانان سبب شده است متغیرهای گوناگونی به عنوان عوامل مؤثر بر رشد اقتصادی معرفی شوند. با دقت در منابع اسلامی روشن میگردد علاوه بر عناصر متون اقتصاد متعارف، نصوص دینی انفاق را نیز یکی از عوامل افزایش درآمد و داراییها معرفی میکنند؛ نصوص دینی، انفاق را نهتنها موجب کاهش اموال نمیدانند، بلکه آن را موجب حفظ و رشد اموال در دنیا و سبب اجر معنوی و پاداش اخروی برای انفاقکننده قلمداد میکنند.<br /> بر این اساس مقاله حاضر با استفاده از روش مدل خودتوضیح برداری (VAR) و آزمون علّیت گرنجری به دنبال آزمون این فرضیه است که «ارتباط علّی دوطرفه میان انفاق و رشد اقتصادی وجود دارد»؛ در این راستا از دو متغیر نرخ رشد تولید ناخالص داخلی به قیمت ثابت 1383 و لگاریتم جمع کل درآمدهای اختصاصی و وجوهات کمیته امداد حضرت امام; به عنوان شاخصی از انفاق در اقتصاد ایران برای دوره 1366-1392 استفاده شد. بر اساس آزمون دیکی- فولر هر دو متغیر در سطح، پایا بوده و وقفه یک به عنوان وقفه بهینه به دست آمد؛ در نهایت فرضیه اصلی مقاله مبنی بر وجود ارتباط علّی دوطرفه میان انفاق و رشد اقتصادی در ایران بر اساس آزمون علّیت گرنجری تأیید شد.پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیاقتصاد اسلامی1735-3262176520170421The Derivation of Pattern of Qard-al-hassan Market Based on Thematic Content Analysis of Quranic Versesالگوی بازار قرضالحسنه بر اساس تحلیل محتوای آیات قرآن336125129FAوحید مقدماستادیار دانشکده اهل البیت دانشگاه اصفهانمحمد جانی پوراستادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهانعلی خلیلیدانش آموخته اقتصاد اسلامی دانشکده اهل البیت دانشگاه اصفهانJournal Article20160531In mainstream macroeconomics, money borrow by households, government and firms, consists the demand side of loan funds that have a reverse relation with interest rate. The supply side, are savers that the amount they provide, has a direct relation with the interest rate. Because of the prohibition of riba, Islam proposes another alternative. The main purpose of this article is the derivation of suggested pattern of borrowed funds’ market and factors that affect their supply and demand curves. The proposition of this research is that Islam has paid attention to this market and has presented solutions to increase its’ efficiency. With thematic content analysis of Quranic verses, we conclude that, in supply side of this pattern, through strengthening Muslim’s hereafter motives, they are appreciated to lend (Qard) and demand side is established by guaranteeing loan repayment through legal instruments like writing the Qard agreement, taking witness, taking collateral and making the government pay the Qard of miserable. The tasks of Islamic government in order to increase the possibility of the settlement of this market are controlling inflation, increasing the efficiency of legal and judicial system, moral training of people in order to increase their moral motives, recognizing their basic needs (for example marriage and job creation) and appreciating people to allocate some of their funds to basic needs of others. در اقتصاد کلان رایج، استقراض خانوارها، دولت و بنگاهها طرف تقاضای بازار وجوه وام را تشکیل میدهند که رابطه معکوس با نرخ بهره دارند؛ طرف عرضه این وجوه پساندازکنندگان هستند که مقدار وجوه عرضهشده آنها، رابطه مستقیم با نرخ بهره دارد. با وجود تحریم ربا در اسلام و نیاز خانوارها به قرض، اسلام راهکار دیگری ارائه میکند. هدف اصلی این مقاله استخراج الگوی پیشنهادی اسلام برای بازار وجوه استقراضی و عوامل مؤثر بر منحنیهای عرضه و تقاضای این وجوه است. فرضیه پژوهش آن است که اسلام به این بازار توجه داشته و تدابیری برای افزایش کارایی آن اندیشیده است. با تحلیل محتوای مضمونی آیات قرآن این نتیجه به دست میآید که در این الگو، در طرف عرضه، با تقویت انگیزههای اخروی، مسلمانان به دادن قرض ترغیب میشوند؛ در طرف تقاضا با تضمین بازپرداخت وام از طریق ابزارهای حقوقی مانند نوشتن قرض، گرفتن شاهد، گرفتن ضمانت و الزام حکومت به پرداخت قرض انسان معسر (تنگدست) سامان مییابد. وظیفه دولت اسلامی برای افزایش امکان تسویه این بازار عبارت است از: کنترل تورم، افزایش کارایی نظام حقوقی و قضایی، تربیت معنوی مردم برای افزایش انگیزههای معنوی، شناسایی نیازهای اساسی مردم ـ همانند ازدواج و ایجاد شغل ـ و تشویق مردم به اختصاص وجوهی از خود به این موارد.پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیاقتصاد اسلامی1735-3262176520170421Financial Islamic Money Market: Nature, Functions and Instrumentsبازار پول اسلامی: ماهیت، کارکرد و ابزارها638925130FAحسین میثمیعضو هیئت علمی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی0000-0002-6801-9803سید عباس موسویانقمکامران ندریتهرانJournal Article20160904Money market is one of the most important financial markets in conventional banking system that has different functions like price discovery of short term funds. Accepting or refusing this market in an Islamic framework, can have important effects on theory and practice of Islamic banking that cannot be ignored. Having reviewed the subject of money market in the conventional financial system, this paper tries to evaluate the possibility of creating an Islamic money market through short term financial instruments. The results which are based on an analytical-descriptive approach, show that: firstly, the Islamic money market is theoretically plausible. In fact, it is quite possible to make Islamic money market by making use of Islamic short-term instruments. In addition to theory, the Islamic money market is practiced in some Islamic countries like Malaysia and Iran. Secondly, in the Islamic Fiqh, different kinds of Islamic contracts with fixed and predetermined return rate are available (like Murabaha). It is possible to use these contracts in the Islamic money market. Finally, unlike the conventional money market where all the contracts are done based on buying and selling of bonds, all the Islamic money market contracts are based on Sukuk; which is related to the real sector of the economy. In addition, unlike the conventional money market, all the instruments and Sukuk used in the Islamic money market have different kinds of risk over and above the credit risk. These two are the most important differences of Islamic and conventional money market.بازار پول یکی از مهمترین بازارهای مالی در نظام بانکداری متعارف است که کارکردهای مهمی مانند کشف قیمت منابع کوتاهمدت را بر عهده دارد؛ پذیرش یا عدم پذیرش این بازار در چارچوب اسلامی، میتواند اثرات مهمی در نظریه و کاربرد دانش بانکداری اسلامی به همراه داشته باشد که نمیتوان از آن غافل بود.<br /> پرسش اصلی پژوهش آن است که آیا بازار پول اسلامی قابلیت شکلگیری دارد؟ مقاله به روش توصیفی و تحلیل محتوا به دنبال اثبات این فرضیه است که بازار پول اسلامی به لحاظ نظری کاملاً قابل تصور بوده و میتوان با استفاده از ابزارهای مالی اسلامی کوتاهمدت، نسبت به تشکیل آن اقدام نمود. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بر اساس فقه اسلامی، بسیاری از قراردادها ـ مانند مرابحه، بیع دین، سلف و اجاره ـ این ظرفیت را دارند که به صورت کوتاهمدت و با نرخ سود از پیش تعیینشده، استفاده شوند که میتوان از ظرفیت این قراردادها جهت طراحی ابزارهای لازم برای توسعه بازار پول اسلامی استفاده کرد؛ همچنین برخلاف بازار پول متعارف که در آن تمامی معاملات بر اساس خرید و فروش اوراق قرضه انجام میشود، کلیه معاملات بازار پول اسلامی بر اساس معامله اوراق مرتبط با بخش واقعی اقتصاد انجام میشوند؛ بنابراین تمامی ابزارها و اوراق مورد استفاده در بازار پول اسلامی علاوه بر ریسک اعتباری، با دیگر انواع ریسک مواجهاند؛ این در حالی است که ابزارها و اوراق بازار پول متعارف صرفاً با ریسک اعتباری مواجه هستند.پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیاقتصاد اسلامی1735-3262176520170421The Best System (Nidham-al-Ahsan) as One of Fundamental Principals of Islamic Economicsنظام احسن به مثابه یکی از مبانی اقتصاد اسلامی9111725125FAعلی اضغر هادوی نیاعضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیJournal Article20151205This Paper is to answer this question that how the best system (nidham-al-ahsan) can be introduced as one of fundamental ??? principles of Islamic economics. The hypothesis that the paper is to prove it is that the best system proposed in Islamic theology and philosophy explained with a Quranic approach, can be taken as one of philosophical principles of Islamic economics and make role as a proposition in theories of Islamic economics. The most important finding of this paper is that it shows how “fate”, “divine rules”, and “good and evil” that are of main elements of the best system from the viewpoint of Quran, are not in contradiction with growth and development and strengthen growth and development. Paper uses the comparative study and studies the classical economics. As the best system is a philosophical concept, its philosophical meaning has benn proposed at first and then its effects on economics have been studied. The interpretational approach of the paper is analytical-reason methodology. Accepting the best system a philosophical foundation for Islamic economics, is a new idea that has rarely been studied in the past.<em>مقاله پیش رو در صدد پاسخ به این پرسش است که چگونه میتوان نظام احسن را به عنوان یکی از مبانی جهانشناسی اقتصاد اسلامی معرفی کرد. فرضیهای که مقاله در پی اثبات آن میباشد این است که نظام احسن که در فلسفه و کلام اسلامی مطرح است و با رویکرد قرآنی بیان میشود، میتواند به عنوان یکی از مبانی فلسفی اقتصاد اسلامی اخذ شده و در نظریهپردازیهای اقتصاد اسلامی به عنوان یک پیشفرض نقشآفرینی کند.</em><br /> <em> </em><em>از مهمترین دستاوردهای مقاله این است که نشان میدهد چگونه آموزههای «قضا و قدر»، «سنتهای الهی» و «خیر و شر» که از عناصر اصلی نظام احسن از دیدگاه قرآن کریم هستند، منافاتی با رشد و توسعه نداشته، بلکه تقویتکننده آن هستند.</em><br /> <em>مقاله به لحاظ رویکرد مطالعه تطبیقی است و اقتصاد کلاسیک نیز مطالعه شده است. ازآنجاکه نظام احسن یک مفهوم فلسفی میباشد، نخست برداشت فلسفی از این مفهوم مطرح شده و سپس آثار آن در اقتصاد معرفی شده است؛ به لحاظ تفسیری نیز روش تحلیلی </em><em>–</em><em> عقلی اتخاذ شده است. پذیرش نظام احسن به عنوان یک مبنای فلسفی برای اقتصاد اسلامی، ایده جدیدی است که در مطالعات گذشته کمتر به چشم میخورد.</em>پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیاقتصاد اسلامی1735-3262176520170421The Pattern of Exchange System in Islamic Economics (with Emphasis on Information Symmetry)الگوی نظام مبادله در اقتصاد اسلامی (با پافشاری بر تقارن اطلاعات)11914725127FAزهره صالحیدانشگاه اصفهانمحمد رضا حیدریدانشگاه اصفهانJournal Article20160524Contracts, exchanges and trade-offs are the necessary and unavoidable part of social life of human. Although from old times, societies have always tried to go legalized to reach security, social peace, public discipline and preparing and maintaining people’s benefits, but as human needs and wants are naturally alike, there have always been struggle to gain more profits and welfare. Islam also has paid attention to this subject. This paper through a descriptive-analytical methodology, studies the effect of jurisprudential (fiqhi) effects of business like banning the hoarding (ihtikar), banning the najsh, banning the deceit (gharar), banning the collusion for overcharging and … on removing the information asymmetry and related misuses and based on this study, presents a pattern of exchange system from the viewpoint of Islam. <br />Studying Islamic resources including Quran, tradition (sunnat), reason (aql) and consensus (ijma), shows that in a society that rules and real criteria of Islam dominates and the culture and behavior of its’ people is based on Islam rules, the society will have a clear space and all the people will have an equal access to information. No one will go toward hiding the information and misusing it on behalf of himself/herself. Lying, deception, breach of promise will have no place in such a society and in opposition, the truth, transparency and loyalty to contracts will substitute; jurisprudential (fiqhi) rules also confirm this subject.قراردادها، معاملات و دادوستدها، بخش ضروری و اجتنابناپذیر زندگی اجتماعی بشر میباشد؛ اگرچه از دیرباز جوامع بشری در جهت برقراری امنیت، صلح اجتماعی، نظم عمومی و نیز تأمین و حفظ منافع افراد به سوی قانونمندشدن گام برداشته است؛ ولی ازآنجاکه نیازها و خواستههای انسانی بهطور طبیعی مشابه یکدیگرند، همواره نزاع بر سر کسب منافع افزونتر و تأمین رفاه بیشتر وجود دارد؛ دین اسلام نیز به این موضوع توجه کافی داشته است.<br /> در مقاله پیش رو با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی اثر احکام فقهی بازرگانی از قبیل منع احتکار، منع نجش، منع غرر، منع تبانی جهت گرانفروشی و ... بر رفع عدم تقارن اطلاعات و سوءاستفادههای مربوط، پرداخته و بر اساس آن الگویی از نظام مبادله در اسلام ارائه میشود.<br /> مطالعه منابع اسلامی اعم از کتاب، سنت، عقل و اجماع نشان میدهد که در جامعه اسلامی که مقررات و ضوابط واقعی اسلام حاکم باشد و فرهنگ و رفتار مردم بر اساس آنها شکل گیرد، جامعه دارای فضای شفاف خواهد بود و همه افراد جامعه بهطور متقارن به اطلاعات دسترسی خواهند داشت؛ کسی در پی کتمان اطلاعات و استفاده از آن به نفع خود نمیباشد و دروغ، نیرنگ، پنهانکاری و پیمانشکنی در چنین جامعهای جایگاهی ندارد و در مقابل، صداقت، شفافیت و وفاداری در قراردادها مورد اهتمام بوده و قواعد فقهی نیز درستی این امر را تأیید میکنند.پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیاقتصاد اسلامی1735-3262176520170421The Implication of Condition (Shartd) Rule in Banking Contracبررسی کاربرد قاعده شرط در قراردادهای بانکی14917825128FAمحمدنقی نظرپورعضو هیئت علمیفرشته ملاکریمیپژوهشگر پژوهشکده پولی و بانکیJournal Article20160521Article (shartd) rule is the most used jurisprudential (fiqhi) rule in banking contracts. This rule means that some articles (al-shoroutd) can be included in contract that are binding where they have the validity (sihhat) conditions. Based on this contract, not every article (shartd) can be included in contract; it will be binding where it has some qualifications. The main question of the paper is whether banks have correctly benefitted from the capacity of article (shartd) rule in making banking contracts. The paper through a descriptive methodology and content analysis method and using imamiyya jurisprudence (fiqh), tests this hypothesis that conditions included in contract (shoroutd dimn-al-aqd) in some of banking contracts have some insufficiencies from the point of accommodation with measures of condition (shartd) rule. If this hypothesis proves to be true, banks should review banking contracts in order to correct them. The results show that conditions like consideration (vajh-al-iltizam), irrevocable power of attorney (wikala bila azl) and compensating the loss in mudaraba have canonical deficiencies. Moreover, conditions like determining insurance costs, probable losses, taking hands off from lesion option in an imposed manner and one-way condition are in in behalf of bank such that make the whole contract unjust and the applicant of loan is put under coercion (idtirar) conditions. <br /><strong> </strong><em>قاعده شرط پرکاربردترین قاعده فقهی در قراردادهای بانکی است؛ این قاعده بدین معناست که میتوان در ضمن قراردادهای مختلف، شروطی گنجاند که عمل به آن در صورت برخورداری از شرایط صحت، لازم میباشد؛</em><em>بر اساس این قاعده هر شرطی را نمیتوان در ضمن قرارداد گنجاند و لازمالوفاء دانست، بلکه شرط با دارابودن ضوابطی لازمالوفاء میگردد.</em><br /> <em>پرسش اصلی مقاله این است که آیا بانکها بهطور صحیح از ظرفیت قاعده شرط در بستن قرارداد استفاده نمودهاند؟ مقاله با روش توصیفی و تحلیل محتوا و با استفاده از منابع فقه امامیه، فرضیه زیر را بررسی مینماید که «شروط ضمن قرارداد در برخی از قراردادهای بانکی از لحاظ انطباق با ضوابط این قاعده، اشکال دارد» که در صورت اثبات این فرضیه، ضروری است که بانکها از طریق بازبینی قراردادها به رفع این اشکالات بپردازند.</em><br /> <em> نتایج پژوهش گویای آن است که شروطی مانند وجه التزام، وکالت بلاعزل، جبران ضرر مضاربه دارای اشکال شرعی است؛ افزون بر این شروطی مانند تعیین هزینههای بیمه، خسارتهای احتمالی، اسقاط خیار غبن به صورت تحمیلی و یکطرفه در جهت تضمین منافع بانک مقرر شدهاند که تجمیع آن، قرارداد را از حالت منصفانه خارج نموده و متقاضی تسهیلات را در شرایط اضطرار قرار میدهد.</em>پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیاقتصاد اسلامی1735-3262176520170421Jurisprudential Feasibility Study of Combined Private Pension Projects in Iranامکانسنجی فقهی طرحهای بازنشستگی خصوصی ترکیبی در ایران17920625131FAغلامرضا مصباحی مقدمدانشیار دانشگاه امام صادق علیه السلامعلی سعیدیعضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمالمحمد صفریدانشگاه امام صادق علیه السلامJournal Article20160720According to estimates, like the world, elder population of Iran will increased year by year. As young generation has the task of supporting old generation, the created inequilibrium in future, will be one of greatest worries of pension system policymakers. The increase of longevity in recent decades and its’ growing trend, results in significant uncovered liabilities of pension projects with defined advantages. In recent years, combined pension projects, because of its’ special features, like high flexibility and high potential for risk management, is increasing worldwide. <br />This research is a jurisprudential (fiqhi) feasibility study of these projects based on imamiyya jurisprudence. Based on jurisprudential analysis, deceit(gharar) and riba, are two basic problems of pension projects. This research, through an analytical-inferential Methodology, has presented solutions for revising projects and resolving problems. <em>“Disambiguation of pension projects”</em>, “<em>annuity payment from the assets of pension projects’ member</em>” and <em>“annuity payment related to eligible investment”</em> are of those presented solutions. <br /> طبق برآوردها جمعیت سالمند ایران همانند جهان سال به سال افزایش خواهد یافت؛ ازآنجاکه نسل جوان وظیفه حمایت نسل مسن را بر عهده دارد، بیتعادلی ایجادشده در سالهای آتی یکی از بزرگترین نگرانیهای سیاستگذاران نظام بازنشستگی خواهد بود؛ افزایش طول عمر در دهههای اخیر و روند رو به رشد آن، منجر به تعهدات تأمیننشده قابل توجهی در طرحهای بازنشستگی با مزایای معیّن شده است؛ در این میان طی سالهای اخیر طرحهای بازنشستگی ترکیبی به واسطه ویژگیهای خاص خود همچون انعطافپذیری بالا و امکان مدیریت ریسک بیشتر در دنیا رو به افزایش هستند.<br /> تحقیق پیش رو به امکانسنجی فقهی این نوع طرحها بر اساس فقه امامیه میپردازد؛ بر اساس بررسی فقهی صورتگرفته، شبهات غرری و ربویبودن به عنوان دو مسئله اساسی طرحهای بازنشستگی شناسایی شد؛ این تحقیق با استفاده از روش تحلیلی- استنباطی، راهکارهایی جهت اصلاح طرحها و رفع شبهات ارائه نمود؛ از جمله راهکارهای اصلاحی میتوان به «ابهامزدایی از طرحهای بازنشستگی»، «پرداخت سالواره از محل داراییهای عضو طرح بازنشستگی» و «پرداخت سالواره مرتبط با سرمایهگذاری مشروع» اشاره کرد. <br />