نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
2 عشو هیات علمی دانشگاه پیام نور
3 کارشنار ارشد اقتصاد دانشگاه پیام نور زاهدان
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسنده [English]
One of the special orders of religion is the payment of Zakat, which in its general sense means the cost for God. This cost depends on the relationship of the people with religion and religious factors, such as faith and religious capital. The costs of this world are affected by religious capital. This article studies the effect of religious capital on the costs of this world and the cost with the intention of God for the household by looking at Islamic theories.
Based on these theories and based on the empirical research carried out in this field, in the review of this paper, expenses and costs with the intention of God household are a function of income, property, saving, age, the family dimension, religious capital, and working investment are taken as the explanatory variables.
In this study, religious capital is measured based on the position generator, which is a global instrument. Data collected by using a questionnaire. The statistical society is Zahedan citizens with a sample of 500 heads of households. Data analyzed by using econometric methods. The main findings are that religious capital, age, income, property, and working investment have a positive impact on religious cost, and religious capital does not reduce the cost of living in this world.
کلیدواژهها [English]
11. شهریاری، لیلا؛ «برآورد اثر سرمایه مذهبی بر شاخص سلامت در ایران»؛ مجموعه مقالههای هفتمین همایش دوسالانه اقتصاد اسلامی، دانشگاه تربیت مدرس، 1392.
12. صدر، سیدکاظم؛ اقتصاد صدر اسلام؛ تهران: دانشگاه شهید بهشتی، 1375.
13. صدیقی، محمد نجاتاله و دیگران؛ مباحثی در اقتصاد خرد با نگرش اسلامی؛ ترجمه حسین صادقی؛ تهران: مؤسسه تحقیقات اقتصادی دانشگاه تربیت مدرس، 1375.
14. عربی، سیدهادی و سیداسحاق علوی؛ کلیات علم اقتصاد؛ قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1392.
15. عزتی، مرتضی؛ «اثر ایمان دینی بر رفتار مصرفکننده»؛ فصلنامه اقتصاد اسلامی، س3، ش11، 1382.
16. ــــــــ؛ «تخمین تابع مخارج مذهبی (مخارج در راه خدا) مسلمانان»؛ فصلنامه تخصصی اقتصاد اسلامی، س5، ش18، 1384.
17. ــــــــ؛ «اثر سرمایه مذهبی بر مصرف»؛ مجموعه مقالات اصلاح الگوی مصرف؛ قم: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1388.
18. ــــــــ؛ اقتصاد خرد 3: تحلیل رفتارهای اقتصادی در چارچوب اسلامی؛ تهران: سمت، 1394.
19. عزتی، مرتضی و مرضیه باغچقی؛ «طراحی سنجه و اندازهگیری سرمایه دینی اجتماعی بر پایه مولد جایگاه»؛ جستارهای اقتصادی ایران، س12، ش24، 1394(الف).
20. ــــــــ؛ «تحلیل اثر سرمایه دینی اجتماعی بر نوآوری (میان دانشجویان دکتری دانشگاه تربیت مدرس)»؛ مجلس و راهبرد، س22، ش84، 1394(ب).
21. عزتی، مرتضی و علی شفیعی؛ «برآورد اثر بازار مالی و سرمایه مذهبی بر انفاق در ایران»؛ فصلنامه اقتصاد اسلامی، س12، ش46، 1391.
22. عزتی، مرتضی و لطفعلی عاقلی؛ «سرمایه مذهبی: ماهیت، عناصر تشکیل و آثار آن»؛ اولین همایش اقتصاد اسلامی و توسعه اقتصادی، مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد، 1387.
23. عزتی، مرتضی و مهرداد محمودیان؛ «برآورد اثر انفاق بر کاهش فقر در ایران»؛ فصلنامه اقتصاد اسلامی، س14، ش53، 1393.
24. عزتی، مرتضی و محدثه نجفی؛ «برآورد اثر سرمایه دینی و اقتصاد دانشپایه بر قرضالحسنه در ایران»؛ هفتمین همایش اقتصاد اسلامی، تهران: دانشگاه تربیت مدرس، 1392.
25. عزتی، مرتضی و شیوا قربانزاده؛ «برآورد اثر سرمایه دینی روی مصرف کالاها و خدمات ضروری و تجملی در جامعه شهری ایران»؛ فصلنامه اقتصاد اسلامی، ش61، 1395.
26. کیاءالحسینی، سیدضیاءالدین؛ «برآورد تابع هزینههای مذهبی متوسط یک خانوار شهری در ایران»؛ نامه مفید، ش9، 1379.
27. ــــــــ؛ «عوامل مؤثر بر هزینههای مذهبی دهکهای درآمدی خانوارهای شهری ایران»؛ فصلنامه اقتصاد اسلامی، س9، ش35، 1388.
28. گریگوری، منکیو؛ اقتصاد کلان؛ تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی;، 1375.
29. لشکری، محمد و زکیه مهرپارسا؛ «بررسی رابطه ایمان به خدا و رفتار مصرفکننده»؛ دوفصلنامه مطالعات اقتصاد اسلامی، س6، ش12، 1393.
30. مشرف جوادی، محمدحسین؛ «مطلوبیت با توجه به ارزشهای متعالی اسلام»؛ مجله پژوهش و سیاست اقتصادی، 1370.
31. مهاجری، مهدی؛ «اثر سرمایه دینی بر رشد اقتصادی استانهای کشور در یک مدل رشد درونزا»؛ پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، 1390.
32. میرمعزی، سیدحسین؛ «الگوی مصرف کلان در جامعه اسلامی»؛ فصلنامه تخصصی اقتصاد اسلامی، س5، ش20، 1384.
33. نجارزاده، رضا، مرتضی عزتی و محمد سلیمانی؛ «اندازهگیری سرمایه اجتماعی در میان نخبگان»؛ مجلس و راهبرد، ش76، 1392.
34. ــــــــ؛ «اندازهگیری سرمایه اجتماعی در میان نخبگان استان تهران (با استفاده از تکنیک مولد منابع)»؛ رشد و توسعه اقتصادی، ش16، 1393.