نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد جامعه شناسی
2 دانشیار جامعه شناسی بخش جامعه شناسی و برنامه ریزی اجتماعی دانشگاه شیراز
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
In recent decades, a series of changes in consumption patterns and economic, social and cultural consequences of this model have made a social issue. The main purpose of this article is to investigate consumerism and its relationship with cultural capital in Yasuj. The research method, survey and the main tool used in the data collection stage were a researcher-made questionnaire and others designed to assess the validity of the questionnaire through factor analysis and reliability assessment using Cronbach's Alpha coefficients and Kuder-Richardson coefficients used. The population of the study consisted of residents of Yasuj with 18 years and older. The sample size was 400 people according to Lin's table. Due to heterogeneity of the statistical population, multistage stratified random sampling method was used. In the theoretical framework section, Bourdieu's and the network's approaches were used to adapt the research variables. The findings indicate that there is no significant relationship between cultural capital and consumerism variables and no significant difference between men's and women's tendency to consumerism, while there is a significant relationship between age and consumerism. It means with increasing age, Consumerism decreases. This indicates that what is more than other variables reflects changes in the pattern of consumption used in generational change, not gender or other structural variables. According to the religious teachings in this field, what was observed was the difference between the status quo and the desired one.
کلیدواژهها [English]
10. ریتزر، جورج؛ نظریه جامعهشناسی در دوران معاصر؛ ترجمه محسن ثلاثی، چ 15، تهران: انتشارات علمی، 1389.
11. طالبی دلیر، معصومه؛ «مصرفگرایی و عوامل مؤثر بر آن»، پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته پژوهش اجتماعی، دانشگاه شهید بهشتی، 1389.
12. طالبان، محمدرضا و مهدی رفیعی بهابادی؛ «تحولات دینداری بر اساس تفاوتهای نسلی در ایران (1353-1388)»؛ مسائل اجتماعی ایران، ش2، 1389.
13. طبائیان، راضیه و همکاران؛ «بررسی تحولی باورهای دینی از نوجوانی تا پیری: یک مطالعه مقطعی»؛ پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری، ش2، 1396.
14. غلامرضایی، اصغر؛ «مبانی مصرفگرایی در دنیای جدید و اصول مصرف در اسلام با تأکید بر رسانه ملی»؛ فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، ش1، 1389.
15. فاضلی، محمد؛ مصرف و سبک زندگی؛ چ1، قم: انتشارات صبح صادق، 1382.
16. فدرستون، مایک؛ مصرف و پسا مدرنیسم؛ ترجمه حسین حسنی و محمدرضا نیرو، چ 1، تهران: انتشارات جامعه شناسان، 1393.
17. لهساییزاده، عبدالعلی؛ «مصرفگرایی نوین و لزوم برنامهریزی برای آن»، [Feb 2014 15] htpp:www.ensani.ir .
18. مرکز آمار ایران؛ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390 کل کشور؛ تهران: مرکز آمار ایران، 1391.
19. موحد، مجید و همکاران؛ «رسانه، جنسیت، مصرفگرایی»؛ مطالعات راهبردی زنان، ش 47، 1389.
20. مهدوی سیدمحمدصادق و همکاران؛ «شناسایی میزان دینداری و مقایسه آن در گروههای متفاوت شهروندان تهرانی»؛ فصلنامه علمی پژوهشی نامه پژوهش فرهنگی، ش11، 1389.
21. یوسفی، فریدون؛ «بررسی عوامل مؤثر بر مصرفگرایی در میان زنان شهر یزد»، پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته جامعهشناسی، دانشگاه یزد، 1390.