TY - JOUR ID - 244442 TI - تدوین الگوی افزایش مصرف کالای داخلی بر اساس رویکرد بازاریابی اجتماعی JO - اقتصاد اسلامی JA - IEC LA - fa SN - 1735-3262 AU - موسوی نقابی, سید مجتبی AU - انوشه, مرتضی AD - استادیار گروه مدیریت، مجتمع آموزش عالی گناباد، گناباد، ایران AD - استادیارگروه مدیریت دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 21 IS - 81 SP - 127 EP - 156 KW - کالای داخلی KW - مصرف KW - بازاریابی اجتماعی KW - اقتصاد مقاومتی DO - N2 - یکی از مشکلات تولیدکنندگان ایرانی، عدم استقبال مصرف­کنندگان از تولیدات آنها و ترجیح کالای خارجی است؛ لذا در پژوهش حاضر از طریق مصاحبه با خبرگان و بررسی اسناد، الگوی افزایش مصرف کالای داخلی تدوین شد. بر اساس یافته‌های پژوهش، به دلیل آنکه معضل ترجیح کالای خارجی ریشه در مسائل فرهنگی دارد، اصلاح آن از توان یک تولیدکننده خارج بوده و لازم است دولت با استفاده از رویکرد بازاریابی اجتماعی در راستای افزایش مصرف کالاهای داخلی مداخله نماید.در کارزار‌های بازاریابی اجتماعی می‌بایست همزمان هر دو گروه مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مخاطب قرار گیرند؛ چراکه، همان‌طورکه وظیفه مصرف‌کننده ایرانی خرید کالای داخلی است، وظیفه تولیدکننده ایرانی هم تولید کالای مرغوب و با قیمت رقابتی است. جهت افزایش مصرف کالای داخلی باید از ابزارهای آموزشی و ترویجی و ابزارهای مالی به‌طور همزمان استفاده شود؛ به‌نحوی‌که هزینه‌های مادی و معنوی مصرف کالای خارجی افزایش یافته و مشوق‌های مالی برای مصرف­کنندگان و کانال توزیع جهت خرید کالای داخلی در نظر گرفته شود. از سویی دیگر، باید با عرضه کالای قاچاق در مبادی توزیع به‌شدت مبارزه شود. برای ترویج مصرف کالای داخلی می‌بایست در کنار تبلیغات رسمی از تبلیغات شفاهی در قالب پویش‌های مردمی در فضای مجازی استفاده شود. افزایش مصرف کالای داخلی دستاوردهایی همچون استقلال اقتصادی و سیاسی، اشتغال‌زایی، افزایش ثروت ملی، کاهش تورم و کنترل نقدینگی به دنبال خواهد داشت. UR - https://eghtesad.iict.ac.ir/article_244442.html L1 - https://eghtesad.iict.ac.ir/article_244442_c4fcb8bb9574b377707b0e95d0a93fe6.pdf ER -