پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیاقتصاد اسلامی1735-3262166220160801The Conduct of Prophet Mohammad (PBUH) in Confronting with the Economic Threatsسیره پیامبر اکرم (ص) در مقابله با تهدیدهای اقتصادی53121539FAسعید سید حسین زاده یزدیدانشجوی دکتری علوم اقتصادی دانشگاه امام صادق(ع)محمد جواد شریف زادهمعاونت آموزشی دانشکده معارف اسلامی و اقتصادJournal Article20151219The main objective of this paper is to enumerate the economic threats of Prophet Mohammad’s era and to derive his conduct in dealing with them. In this paper, adopting an analytical-descriptive method, using library sources, and drawing on Quran and historical verses and sources, we have enumerated the threats of the Prophet’s era as following: the socio-economic sanctions of Shib (Valley of) Abu Talib, the confiscation of Muslims’ properties and assets, the siege of Quraysh and the commercial constraints made on them, the military-economic blockade by the Ahzab, and the threat of making economic sanctions on the part of the Hypocrites. Then, by taking advantage of the grounded-theory qualitative analysis method, the concepts and categories of the Prophet’s conduct in dealing with each of the above-mentioned economic threats are driven. The final model of the Prophet’s conduct includes four main categories and thirty one general concepts, and is focused on achieving these goals: confronting with the threats and creating a situation suitable for immunizing the economy against the economic threats. In this model, the economic strategies and infrastructures and culture-making constitute the necessary condition for confronting with the threats. Also, planning to reach this goal, by making the anticipation, preventing, defending, and confronting with the threat, plays the role of removing the barriers in order to deal with it. These two sets make a chain that leads to confronting with the threat. In the end, we have mentioned some suggestions and policy implications of the conduct of Prophet Mohammad (PBUH) for dealing with the current economic threats to the Islamic Republic of Iran.هدف اصلی مقاله پیش رو احصای تهدیدهای اقتصادی عصر نبوی9 و استخراج سیره وی در مقابله با این تهدیدهاست. در مقاله پیش رو به روش تحلیلی ـ توصیفی و کتابخانهای و با بهرهگیری از قرآن کریم، روایتها و منابع تاریخی، این تهدیدها در عصر نبوی9 احصا شده که عبارت هستند از: تحریم اقتصادی ـ اجتماعی شعب ابیطالب، مصادره اموال و داراییهای مسلمانان، محاصره و انحصار تجاری قریش، محاصره نظامی ـ اقتصادی احزاب و تهدید به تحریم اقتصادی منافقان. در ادامه با بهرهگیری از روش تحلیل کیفی دادهبنیاد، مفهومها و مقولههای سیره پیامبر اکرم9 در مقابله با هر یک از تهدیدهای اقتصادی پیشگفته استخراج شده است. الگوی نهایی سیره پیامبر اکرم9 شامل چهار مقوله اساسی و 31 مفهوم کلی است و محوریت آن تحقق هدفهای مقابله با تهدید و پدیدساختن وضعیتی برای مصونسازی اقتصاد در برابر تهدیدهای اقتصادی است. در این الگو راهبردهای اقتصادی، زیرساختهای اقتصادی و فرهنگسازی نقش مقتضی و شرط لازم برای مقابله با تهدید را فراهم میکنند و برنامهریزی برای مقابله با تهدید با پیشبینی، پیشگیری، دفاع و مقابله با آن، نقش رفع موانع را برای مقابله با تهدید بر عهده دارند و ایندو مجموعه زنجیرهای را تشکیل میدهند که به مقابله با تهدید اقتصادی خواهد انجامید. در پایان به برخی پیشنهادها و دلالتهای سیاستی سیره پیامبر اکرم9 برای مقابله با تهدیدهای اقتصادی کنونی جمهوری اسلامی ایران اشاره شده است.https://eghtesad.iict.ac.ir/article_21539_a34b64037dd49f0ba362d37d54dc8ece.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیاقتصاد اسلامی1735-3262166220160801Islamic Ethics and Islam’s Economic Doctrineاخلاق اسلامی و مذهب اقتصادی اسلام335921540FAسیدحسین میرمعزیپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی- معاون آموزشJournal Article20151029This paper tries to explicate the effect of Islamic ethics, which is of normative ethics type, on the economic doctrine of Islam. The hypothesis here is that some of the ethical principles, which are the substructure of the ethical and jurisprudential decrees of economic deeds, constitute the principles of Islam’s economic doctrine, as well. This hypothesis is contrary to the one that uses Martyr Sadr’s words and suggests that the emotions and sentiments, which arise from the ethical principles, are regarded as the foundation of the principles of doctrine, or in his words, as the “fundamentals”. The difference between these two hypotheses is that if the ethical principles constitute the principles of the doctrine, then they directly make the foundation of the economic system, but if they constitute the foundations and pillars of the principles of the doctrine, then via the principles of the doctrine, they affect the economic system and have no direct effect on that. The method used for proving the hypothesis is the rational analysis method, and the scientific structure of the article is as follows: at first, the Islamic ethics is defined and its difference with and its relation with the Islamic jurisprudence and law are explicated. Then, the economic doctrine is defined, and rationally analyzing these two definitions, the hypothesis is proved. In the end, on the basis of the relation between Islamic ethics and the economic doctrine of Islam, the method for inferring the ethical principles of Islam’s economic doctrine is explained.مقاله پیش رو در صدد تبیین اثر اخلاق اسلامی که از سنخ اخلاق هنجاری میباشد در مذهب اقتصادی اسلام است. فرضیه مقاله این است که برخی اصول اخلاقی که زیربنای احکام اخلاقی و فقهی افعال اقتصادی هستند، جزو اصول مذهب اقتصادی اسلام نیز میباشند. این فرضیه در برابر فرضیهای است که از کلمات شهید صدر; استفاده میشود و آن اینکه عاطفهها و احساسهایی که از اصول اخلاقی ناشی هستند زیربنای اصول مذهب و به اصطلاح وی جزو بنیانها شمرده میشوند. فرق بین ایندو فرضیه آن است که اگر اصول اخلاقی جزو اصول مذهب باشند به طور مستقیم زیربنای نظام اقتصادی قرار میگیرند اما اگر جزو بنیانها و مبانی اصول مذهب باشند از راه اصول مذهب بر نظام اقتصادی اثرگذارند و مستقیم بر آن اثری ندارند.
روش اثبات فرضیه، روش تحلیل عقلی است و ساختار علمی مقاله به این صورت است که ابتدا اخلاق اسلامی تعریف میشود و فرق آن با فقه و حقوق اسلامی و ارتباط آن با این دو تبیین میشود. سپس به تعریف مذهب اقتصادی پرداخته و سرانجام با تحلیل عقلی ایندو تعریف فرضیه خود را اثبات خواهیم کرد. در خاتمه نیز بر اساس رابطهای که بین اخلاق اسلامی و مذهب اقتصادی اسلام وجود دارد روش استنباط اصول اخلاقی مذهب اقتصادی اسلام را بیان خواهیم کرد.https://eghtesad.iict.ac.ir/article_21540_cf616db7bdbdb9100d419081f2fbae71.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیاقتصاد اسلامی1735-3262166220160801Capacities of Islamic Jurisprudence in Dealing with the Contemporary World Problemsظرفیتهای فقه در رویارویی با مسائل دنیای معاصر617821541FAابوالقاسم علیدوستاستاد دروس خارج فقه و اصول و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.Journal Article20151029For discovering the decrees of Shariah, one must exploit the quadruple sources. Meanwhile, the contemporary world has created novel problems which are not easily regarded as instances of the old rules. Thus, one must pay attention to the capacities of Islamic jurisprudence (Fiqh) in order to reach an efficient discovery. Some of these capacities are the intellect and general and rule-making Quranic and narrative texts. Among the perceived quasi-sources, there are some capacities which will flourish leaning on the sources of deduction, two examples of which are the common sense and expediency. There are some texts which enjoy an interpretative capacity for the Shariah’s novel texts. The flourishing of these hidden forces, alongside adopting a quasi-system attitude toward Shariah, makes the science of jurisprudence respondent to the contemporary world problems, without breaching of the Ijtihad principles being necessary.برای کشف احکام شریعت باید از ادله اربعه بهره گرفت؛ در عین حال دنیای معاصر، مسائلی نوپیدا پدید آورده که به راحتی مصداقی از عمومات، اطلاقات و قاعدههای کهن نیست؛ از این رو باید به ظرفیتهای نهفته در فقه توجه کرد تا به کشفی کارآمد رسید، برخی از این ظرفیتها عبارت هستند از: عقل، نصوص قرآنی و روایی عام و قاعدهساز. در میان برخی از منبع واره انگاشته شدهها ظرفیتهایی است که با تکیه به منابع استنباط شکوفا میشود؛ مانند عرف و مصلحت که در برخی از تجسدهایشان به یک یا چند منبع استنباط برمیگردند. برخی از نصوص هستند که ظرفیت تفسیری برای نصوص مبیّن شریعت دارند؛ مانند نصوص مبیّن مقاصد. شکوفایی این نیروهای نهفته در کنار نظاموار دیدن شریعت، دانش فقه را پاسخگو به مسائل دنیای معاصر خواهد کرد، بدون آنکه نیاز به خروج از ضوابط اجتهاد باشد. نظام استنباط قابل ترمیم، تکمیل و توسیع است.https://eghtesad.iict.ac.ir/article_21541_d0f86f4e6c83a6adc6bd266ecbaf59a5.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیاقتصاد اسلامی1735-3262166220160801The Status of “Waqf” Institution in the Third Sector Economyجایگاه نهاد وقف در اقتصاد بخش سوم7910621543FAناصر جهانیانعضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیJournal Article20151014Notwithstanding its brilliant record in the old Islamic civilization, the benevolent institution of Waqf is today confronted with some efficiency, organizational and ideological problems. Meanwhile, examining the diverse aspects of Waqf institution in a systematic manner, in the creditable religious context and based upon narrative, intellectual, scientific and experimental reasons, and using the data achieved from the third sector economy and the donation economy, these problems can be solved and a new path for Islamic economic system can be opened, especially in Iran. The hypothesis of this article is that “the ideal magnitude of Waqf institution, considering its jurisprudential and ideological aspects and its share in the third sector economy and donation economy of the Islamic countries, is approximately 2 percent of the national product.” The research method in the information gathering stage is the library one. In the Quranic, narrative and jurisprudential deductions, we will act according to the text analysis method, and in the economic arguments, according to the action analysis method. The findings show that in the current world situation, the share in the national product of the third sector economy, the donation economy and Waqf economy is at most 10, about 2 and most optimistically about 1 percent, respectively. But, by “designing the policy of the economic development of Waqf institution”, its share can be raised to 2 percent of the national product.نهاد خیرخواه وقف بهرغم سابقه درخشانش در تمدن قدیم اسلامی، امروزه از دید کارآمدی، سازمانی و مکتبی با چالشهایی روبهرو است؛ این در حالی است که میتوان با بررسی بُعدهای گوناگون نهاد وقف به طور نظاممند و در چارچوب دینی معتبر و مبتنی بر دلایل نقلی، عقلی، علمی و تجربی و با استفاده از اطلاعات حاصله از اقتصاد بخش سوم و اقتصاد دهش این چالشها را حل کرده و راه جدیدی برای نظام اقتصادی اسلامی در کشورهای اسلامی بهویژه ایران گشود. فرضیه مقاله این است که «کمیت مطلوب نهاد وقف با توجه به بُعدهای فقهی و مکتبی آن و با توجه به سهمش در اقتصاد بخش سوم و اقتصاد دهش کشورهای اسلامی حدود دو درصد تولید ملی است». روش تحقیق در مرحله گردآوری اطلاعات کتابخانهای است. در استنتاجهای قرآنی، روایی و فقهی مطابق روش تحلیل متون و در بحثهای اقتصادی به روش تحلیلی عمل میشود. یافتهها نشان میدهند که اقتصاد بخش سوم حداکثر ده درصد تولید ملی، اقتصاد دهش حدود دو درصد و اقتصاد وقف در خوشبینانهترین حالت حدود یک درصد در وضعیت کنونی دنیا ظرفیت دارند اما میتوان با طراحی سیاست پیشرفت اقتصادی نهاد وقف این ظرفیت را تا حدود دو درصد تولید ملی ارتقا داد.https://eghtesad.iict.ac.ir/article_21543_b93f13f9d0944116d5df52c64d2150a6.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیاقتصاد اسلامی1735-3262166220160801The Model of Dubai Islamic Bank; A Theoretical Analysis and Some Strategies for Amending Iran’s Banking Lawتحلیل نظری الگوی بانک اسلامی دبی (راهبردهایی برای اصلاح قانون بانکداری ایران)10713721547FAسیدعباس موسویانهیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیمحمدنقی نظرپورهیات علمی دانشگاه مفید قمیحیی لطفی نیامدیر آموزش- مؤسسه آموزش عالی حکمت قمJournal Article20160501By Islamic banking development throughout the world, diverse models of Islamic banks were presented, acquiring knowledge of whom can lead to the convergence and standardization of the services provided by the Islamic banks and to their exploiting of each other’s experiences. One of the Islamic banks with such an attribute is Dubai Islamic Bank. Introducing and examining the operational model of this bank, as a leading bank in providing the Islamic financial services, may play an effective role in promoting the banks’ activities in the other countries, especially in Iran.
In the present article, adopting a descriptive-analytical method and using library and Internet sources, we examine the hypothesis that “Dubai Islamic Bank’s operational model is of proper comprehensiveness, legitimacy and efficiency.” The results show that regarding comprehensiveness, the bank enjoys the necessary comprehensiveness as to allocating the financial resources. Also, regarding legitimacy, the only basic objection to the bank is using Mudarabah contract in all economic sectors, while according to the belief of most of Imamiah jurisconsults, Mudarabah is special to the trading sector. Dubai Islamic Bank enjoys a proper efficiency regarding to the relevant standards, as well. Thus, it is recommended that this bank’s operational model be considered in amending Iran’s banking Law.با گسترش بانکداری اسلامی در نقاط گوناگون جهان الگوهای بسیاری از بانکهای اسلامی ارائه شد که شناخت آنها میتواند زمینه همگرایی و استانداردسازی خدمتهای ارائهشده از سوی بانکهای اسلامی و بهرهگیری از تجربههای همدیگر را فراهم کند. از جمله بانکهای اسلامی که چنین ویژگی دارد، بانک اسلامی دبی است. معرفی الگوی عملیاتی بانک پیشگفته در جایگاه بانکی پیش رو در خدمات مالی اسلامی و نقد و بررسی آن میتواند نقش مؤثری در ارتقای فعالیت بانکهای کشورهای دیگر به ویژه ایران داشته باشد.
در مقاله پیش رو با روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای و اینترنتی به بررسی این فرضیه میپردازیم که «الگوی عملیاتی بانک اسلامی دبی از جامعیت، مشروعیت و کارایی مناسبی برخوردار است». نتیجهها نشان میدهد که از لحاظ جامعیت در بخش تجهیز و تخصیص منابع مالی این بانک جامعیت لازم را دارد. از لحاظ مشروعیت نیز یگانه ایراد مبنایی وارد بر بانک، استفاده از مضاربه در تمام بخشهای اقتصادی است؛ در حالی که مضاربه به قول مشهور فقهیان امامیه اختصاص به بازرگانی دارد. این بانک از جهت شاخصهای کارایی نیز کارایی مناسبی دارد؛ بنابراین جا دارد به الگوی عملیاتی این بانک در اصلاح قانون بانکداری ایران توجه شود.https://eghtesad.iict.ac.ir/article_21547_c9de6da19bdebef923b98910517004b8.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیاقتصاد اسلامی1735-3262166220160801Contracts for Oil and Gas Fields Development; a Jurisprudential Examination and Analysisبررسی و تحلیل فقهی قراردادهای توسعه میدانهای نفت و گاز13916521549FAحجت اله برامکی یزدیدانشجوی دکتری مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز، دانشگاه امام صادق علیه السلامداوود منظورعضو هیات علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد، دانشگاه امام صادق علیهالسلامJournal Article20160103Oil and gas are now considered to be two of the most important energy resources. These resources are located in reservoirs and underground layers. Therefore, the only way to achieve oil and gas resources is to explore and extract the oil fields. The oil industry in Iran and the whole world has experienced three types of contracts in the exploration and development of oil fields: concession, production sharing and services contracts. The use of these contracts to develop oil and gas reservoirs will not be possible without jurisprudential examination of them and their being authorized in the viewpoint of Islamic law. There are two theories in relation with theses contracts’ being authorized: first, the theory that recognizes only certain contracts, and second, the one that confirms the validity of indefinite contracts provided that some general principles be observed. In this study, we have examined whether the contracts are consistent with Islamic certain contracts. Also, according to the lack of complete consistency and the novelty of upstream contracts, general principles of contracts validity have been investigated. As a result, according to the presented jurisprudential arguments, one can generally confirm the validity of these contracts within the framework of indefinite contracts, unless in some cases these contracts violate the principles of contracts validity.نفت و گاز یکی از مهمترین منابع انرژی در حال حاضر شمرده میشوند. این منابع در مخازن نفتی و در لایههای زیرزمینی قرار گرفتهاند. دستیابی به آن جز از راه شناسایی میدانهای نفتی و استخراج نفت از آنها ممکن نیست. صنعت نفت ایران و جهان تاکنون سه نوع قرارداد تیپ را در حوزه اکتشاف و توسعه میدانهای نفتی تجربه کرده است: الف) قراردادهای امتیاز؛ ب) مشارکت در تولید؛ ج) خرید خدمت. استفاده از قراردادهای موجود در توسعه بالادستی نفت و گاز بدون بررسی فقهی و تجویز آن از دید شریعت ممکن نخواهد بود. در تأیید شرعی قراردادها دو نظریه وجود دارد: نظریه اول که فقط قراردادهای معیّن را شرعی میداند و نظر دومی که قراردادهای نامعیّن را نیز با شرط رعایت اصول کلی صحت قراردادها قابل تأیید از نظر شرع میداند. در مطالعه پیش رو تطابق قراردادها با قراردادهای توقیفی بررسی شده است. همچنین با توجه به وجود عدم تطابق کامل و نیز جدیدبودن قراردادهای بالادستی، به بررسی اصول کلی در صحت قراردادها پرداخته شده است. نتیجه آنکه با توجه به ادله فقهی آورده شده میتوان صحت این قراردادها را در چارچوب عقد نامعیّن بهصورت کلی تجویز کرد، مگر آنکه در موردی این قراردادها از اصول صحت آن قراردادها تخطی صورت گیرد.https://eghtesad.iict.ac.ir/article_21549_22854cc0b89fe904e0c4186b29ac0ff2.pdf