مقادیر بهینه کارمزد و سهم سپرده‌ها در بانکداری اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور

2 عضو هیئت عمی دانشگاه پیام نور

3 عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

4 عضو هیئت علمی دانشگاه امامصادق (علیه السلام)

چکیده

بررسی عمل‌کرد نظام بانکی در قالب مدل­های دقیق و منسجم ریاضی به ما این امکان را می­دهد که برداشت دقیق‌تری از عمل‌کرد نظام بانکی و اظهارنظرهای تخصصی­تری در این زمینه داشته باشیم. پرسش مهمی که در این زمینه مطرح می­شود این است که آیا می­توان با وجود پیچیدگی­های فنی و حقوقی در الگوی اسلامی تجهیز منابع، آن را با استفاده از روش­های بهینه­یابی پویای تصادفی، مدل­سازی نمود؟
پژوهش پیش رو با این فرضیه که می­توان با وجود پیچیدگی موجود در الگوی اسلامی، آن را در قالب یک مدل ریاضی پویای تصادفی بیان نمود، در نظر دارد با واردکردن نظریه­های بانکداری اسلامی در تابع هدف و قیود مسئله بهینه‌سازی در تجهیز منابع یک بانک اسلامی، برای نخستین‌بار  گامی در راستای توسعه مدل­های کمی در این زمینه بردارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Optimal Values of Fee and Share of Deposit in Islamic Banking

چکیده [English]

Reviewing the performance of the banking system in the form of precise and coherent mathematical models allow us to have a more accurate understanding about the function of banking system. The important question in this regard is about the possibility of using dynamic stochastic optimization models despite the technical and legal complexity in the Islamic model for raising money.
This research based on the given complexity of the Islamic model of banking try to bring the Islamic banking theoryof funding in a dynamic stochastic optimization model framework for the first time and take a step towards the development of quantitative models in this regard.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Funding
  • fee
  • Hagh-Al-Veklah
  • Dynamic stochastic optimization